Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
EU-PARLAMENTETS BESKÆFTIGELSESUDVALG:

Transportbranchen skal fortsat være en del af udstationeringsdirektivet.

Tirsdag 17. oktober 2017 kl: 07:40
Af: Redaktionen

Mandag aften stemte et stort flertal i EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg for en revision af udstationeringsdirektivet, som fastsætter reglerne for løn- og arbejdsvilkår for udstationerede arbejdstagere. Som en central del af afstemningen udvalget tage stilling til, om reglerne for udstationerede også skulle gælde for transportbranchen

I det oprindelige udstationeringsdirektiv fra 1996 er transportbranchen omfattet af udstationeringsdirektivet. Det er den også i EU-Kommissionens forslag til revisionen. Men helt op til afstemningen mandag kom en række ændringsforslag på bordet, der forsøgte at få transportbranchen helt ud af direktivet. Forslagene endte med at blive stemt ned til stor lettelse for det socialdemokratiske medlem af EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg Ole Christensen.


- Det er helt afgørende, at transportbranchen er omfattet af udstationeringsdirektivet, hvis vi skal have en chance for at komme den sociale dumping og medfølgende unfair konkurrence til livs. Var afstemningen gået den anden vej var transportbranchen blevet det rene vilde vesten, hvor ingen regler ville gælde. Det havde været døden for mange danske vognmænd, siger Ole Christensen.


Han peger på, at de sociale forhold i vejtransportbranchen i det hele taget er højt oppe på den politiske dagsorden i Bruxelles. I foråret præsenterede EU-Kommissionen sin vejpakke, der skal udstikke fremtidens regler for vejtransporten i EU, og i dette efterår skal EU-Parlamentet behandle vejpakkens mange forslag.
 

- Man kan sige, at første slag er vundet, og nu skal vi tage det momentum med over i arbejdet med vejpakken. Der er hårdt brug for stærkere regler for transportbranchen, siger Ole Christensen og fortsætter:

- Vi er ikke i mål endnu. Og modstanden mod at få vejtransport med i udstationeringsdirektivet viser, at det kan blive en hård kamp. Der er både modstand fra andre sider af det politiske landskab, og så er der også en geografisk konflikt, hvor vi er pressede af lande med lavere lønninger end vores.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst