Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
BRANCHEORGANISATIONEN DI TRANSPORT:

Tilbageholdelse af hele køretøjet skader danske transportvirksomheder

Tirsdag 10. oktober 2017 kl: 13:56
Share  


Af: Redaktionen

I sidste uge vedtog Folketingets Transportudvalg en betænkning om forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af social dumping. Selve forslaget er endnu ikke blevet vedtaget i Folketinget, men det fremgår af betænkningen, at et flertal i udvalget bestående af S, DF, EL, ALT og SF ønsker at se nærmere muligheden for at tilbageholde hele vogntoget for at sikre at eventuelle bøder bliver betalt

Brancheorganisationen DI Transport peger på, at forslaget rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. I dag kan myndighederne tilbageholde lastbilen eller sættevognstrækkeren - altså det trækkende køretøj -  men ikke selve traileren/sættevognen, ind til en eventuel bøde er blevet betalt og der er rettet op på eventuelle misforhold - eksempelvis manglende hviletid. 
 

Et lignende forslag har været behandlet i Folketinget i 2013, hvor den daværende socialdemokratiske transportminister Magnus Heunicke afviste forslaget, fordi forslaget blev vurderet til at være retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. DI Transport er - lige som transportorganisationen ITD - fortsat enig i den vurdering. 


- Det er dybt bekymrende, at man tilsyneladende er villig til at gå på kompromis med den almindelige retssikkerhed. Tilbageholdelse af køretøjet sker for at sikre at en eventuel bøde bliver betalt. Derfor er det tilstrækkelig at tilbageholde motorkøretøjet og overflødigt at tilbageholde sættevognen, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.


DI Transport peger på, at politiet eksempelvis i forbindelse med kontrol af chaufførernes køre- og hviletid tjekker lastbilens kontrolapparat 28 dage tilbage. Det vil sige, at en udenlandsk vognmand ved en vejkontrol i Danmark kan få en bøde for en transport, han måske har kørt tre uger tidligere i Italien for en udenlandsk transportvirksomhed, og som bliver opdaget, mens hans lastbil kører i Danmark med en dansk tættevogn fra en dansk transportvirksomhed. 


- Det er helt urimeligt, at der kan opstå situationer, hvor en dansk transportvirksomhed skal have tilbageholdt sin sættevogn i forbindelse med forseelser, som virksomheden slet ikke har haft nogen viden om eller indflydelse på, siger Michael Svane.



Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Tidligere transportminister skal lede debatmøde på logistikmesse
- Transportorganisation vil have tænd lyset i slukkede elektroniske trafiktavler
- Ny taxilov skaber uklarhed om overenskomster
- Den fire-akslede bil er opbygget med kran og wirehejs
- Scania har anket EU-Kommissionens bøde for aftalte priser
- Tysk transportkoncern bliver elektrisk i Berlin
- Messe C i Fredericia planlægger logistik-messe
- Toilet-planer bliver mødt med modstand
- Tankning med sms er et OK og sikkert system
- Vognmand i Randers har nyt MANskab på plads
- International transportkoncern overtager mindre vognmandsforretning i Ribe
- Tyveri blev opklaret via sporing af gods

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst