Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANISATION:

Autonome skibe kræver international regulering

Torsdag 14. september 2017 kl: 12:31
Af: Redaktionen

Selvstyrende skibe er på vej i fremtiden. Derfor er peger rederiorganisationen Danske Rederier på, at det vigtigt, at der hurtigst muligt kommer international regulering og standarder på området

Danske Rederier peger på, at en rapport fra Lloyd’s Register viser, at udviklingen inden for autonome skibe går hurtigere end først antaget. Ifølge rapporten, som blev præsenteret ved London Shipping Week i denne uge, kan de første autonome skibe være sat i søen inden for de næste par.


Inden det når så vidt, anbefaler rapporten, at der bliver reguleret på området for autonome skibe internationalt, så man dermed undgår selvstændige nationale regler, der kan være svære at håndhæve internationalt, hvis de ikke er ens udformet.


- Det er vigtigt at forstå, at det formentligt kan være mere risikabelt, at lade national regulering udvikle sig i de enkelte lande for senere at forsøge at samle disse, end der er der ved at udvikle en bred international standard baseret på regulering, står der skrevet i rapporten.


Det er en vurdering, man deler hos Danske Rederier, hvor underdirektør Maria Bruun Skipper presser på for, at man i den internationale søfartsorganisation IMO hurtigst muligt får rammerne på plads for autonome skibe.


- Det er vigtigt, vi ikke sidder på hænderne nu og afventer. Politisk er der stor opbakning på området i Danmark, hvor man gerne ser, at man tester autonome skibe i dansk farvand, siger hun og fortsætter:


_ Men skibsfarten er jo international, og derfor er det vigtigt, at de mange gode nationale pilotprojekter kan spilles ind i en international sammenhæng. Vi skal undgå at ende op med en masse forskellige nationale regler og standarder rundt om i verdenen.


Danske Rederier fremhæver, at IMO har fokus på problemet, hvor Danmark og en række andre lande har presset på for at få lavet en analyse af den eksisterende regulering.


- Fremtidig regulering skal  tage højde for den hastige udvikling, der sker i øjeblikket, og  vi må også se på, hvilke nuværende regler der blokerer for denne udvikling. Rapporten her viser jo, at det går hurtigere, end man først forventede, og derfor må vi også få sat fart på denne proces, siger Maria Bruun Skipper.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst