Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Samlet transportbranche vil have vedtagne køre- og hviletidssanktioner indført nu

Tirsdag 22. august 2017 kl: 11:22
Af: Redaktionen

De allerede vedtagne køre- hviletidssanktioner kan ikke vente et år på politiets it-system men bør indføres nu, mener en samlet transportbranche

Otte organisationer - 3F, ATL, DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører, DB, DTL og ITD - har henvendt sig til transportministeren og justitsministeren for at få de ændrede sanktioner på køre- og hviletidsområdet, som et politisk flertal vedtog tidligere på året, sat i kraft med det samme.


Det er en udmeldingen fra politiet om, man tidligst kan administrere loven om et år, der har fået de otte organisationer ti at reagere og henvende sig til de to ministre i VLAK-Regeringen.


De otte organisationer mener, at det haster med at få indført de ændrede sanktioner på køre- og hviletidsområdet, som på den ene side giver hårdere straffe for bevidst snyd med køre- og hviletidsreglerne, og som på den anden side lemper sanktionerne for fejl og forglemmelser. Reglerne vil resultere i færre og mindre komplekse sager - og vil frigive ressourcer hos myndighederne, der så kan lægge flere kræfter i at komme efter de alvorlige overtrædelser.


- Det er jo helt urimeligt, at en lov, som har haft så stor bevågenhed hos branchen og folketingspolitikerne syltes i den grad, som politiet lægger op til. Vi kan konstatere, at der allerede ved retten i Thisted har været en sag, hvor dommeren har studset over, at sagen skal fremmes efter gamle sanktionsregler, når nu Folketinget har vedtaget nye regler på området. Det kan vi ikke leve med i længden, siger administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd, Erik Østergaard.


Loven skal sikre et mere proportionalt sanktionssystem
Loven, som blev vedtaget af Folketinget før sommerferien, skal sikre et mere proportionalt sanktionssystem, hvor bagatelagtige fejl straffes mildere, og bevidst snyd straffes hårdere. Erik Østergaard peger på, at det netop er proportionalitet kombineret med hård sanktion for snyd og bedrag, der er vigtig at få ind i køre- og hviletidssystemet.


- Skal reglerne give mening for den enkelte chauffør og vognmand, så skal de opleve, at fejl og forglemmelser, der ikke har sikkerhedsmæssig betydning, ikke betyder, at gulvtæppet rives væk under én. Men de skal også opleve, at der bliver slået så hårdt ned på bevidste omgåelser af reglerne, at man hurtigt kan være færdig i branchen. Og det skal sættes i værk nu, siger Erik Østergaard.


Kan bevare tilknytning
Loven gør i øvrigt op med det hidtidige frakendelsessystem, så der alene sker frakendelse af kørekortet til de typer af kørekortkategorier, som køre- og hviletidsbestemmelserne i udgangspunktet gælder for - lastbiler og busser. 


Organisationerne peger på, at det giver mening, at den ansatte i stor udstrækning vil kunne bevare sin tilknytning til arbejdsmarkedet, ligesom virksomhederne fortsat vil kunne anvende den ansatte - blot til nogle andre typer opgaver. Det er en væsentlig faktor i fremtiden, hvor chaufførmangel vil blive en endnu større udfordring, fremhæver organisationerne.


Organisationerne tilbyder i samme forbindelse myndighederne hjælp til at udvikle de nødvendige kurser, som loven også foreskriver, hvis chaufføren frakendes førerretten for køre- og hviletidsovertrædelser. Et tilsvarende system ser man allerede i dag på området for spritkørsel.


Interesserede kan se organisationernes henvendelse til justitsministeren og transportministeren her:






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst