Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
NORGES MINISTER FOR TRANSPORTOMRÅDET:

- Der er noget galt med omkostningsstrukturen

Torsdag 10. august 2017 kl: 09:20
Share  


Af: Redaktionen

Den norske samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Fremskridtspartiet satte med et klip gang i en stor Norges-turné, som vognmandsorganisationen NLF kører ud på i de kommende uger og måneder. Ketil Solvik-Olsen fremhævede, at der holder et stort antal udenlandske vogntog på norske rastepladser. - Når de har råd til at parkere i mange dage og vente op opgaver, er der noget galt, sagde han

NORGES MINISTER FOR TRANSPORTOMRÅDET:: - Der er noget galt med omkostningsstrukturen
Ketil Solvik-Olsen (Frp.) i midten klipper snoren som markerer starten på NLFs transportturné, mens administrerende direktør Geir A. Mo (tv) og forbundsleder Tore Velten (th) ser til.
Ketil Solvik-Olsen fremhævede med bekymring den udvikling, der er knyttet til transportbranchens useriøse lavprisaktører.


- Vi er ikke tjent med, at ufaglærte chauffører fra eksempelvis Romænien kommer til Norge for at udføre transportopgaver i vinterføre. Det er et eksempel på, at fri konkurrence ikke er godt. Samtidig ser vi, at mange udenlandske vogntog står parkeret på døgnhvilepladser langt udover lovpligtigt hvil. Det er fordi de venter på opgaver. Hvis man har råd til at lade en lastbil stå i dagevis, så er der oget galt med omkostningsstrukturen, sagde Ketil Solvik-Olsen.


Han pegede også på, at der er et skæl mellem Øst- og Vesteuropa, når det gælder liberalisering på vejtransportområdet.


- Det er de østeuropæiske lande, som tjener på liberaliseringen, mens de vesteuropæiske lande taber, fordi de får usikre vogntog på vejene som konkurrerer på andre vilkår, sagde han.


Den norske Samferdselsminister støtter NLF’s budskab, når det gælder om at modvirke den negative udvikling. Transportkøberne må i højere grad gøres ansvarlige.


De norske myndigheder har ifølge Ketil Solvik-Olsen allerede taget fat gennem lovforslag og øget fokus på de øvrige led i transportkæden ved kontroller. 


Nu tilbyder NLF så også et værktøj, der gør det lettere for transportkøbere at imødekomme kravene. NLF mener, at organisationens kvalitetsprogram - Fair Transport - for mange vil være nøglen, som gør både bestilling og udførelsen af transporttjenester til en mere reel forretning


NLF’s transportturné startede på Youngstorget i Oslo og er et led i den norske vognmandsorganisation NLF-s arbejde med at få transportkøberne ti at tage et snavr og styrke trafiksikkerheden. NLF har lanceret et kvalitetsprogram - Fair Transport - der skal gøre det lettere for transportkøbere at vælge bæredygtige, trafiksikre og socialt ansvarlige alternativer. NLF vil introducere kvalitetsprogrammet ved at køre rundt over hele Norge for at besøge transportkøbere.


- Vi skal besøge hvert eneste fylke i Norge, og vi inviterer vore kunder til et gratis seminar, hvor de kan lære om, hvilket ansvar de faktisk har for at bestille sikre transporter fra ansvarlige transportører, siger administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.


- I tillæg til seminarer for transportkøbere arrangerer vi også møder og debatter for politiske partier og kandidater til Stortinget. De skal svare på, hvor mange af deres løfter fra sidste valgkamp, der har fået gennemfør, og hvad de vil gøre de næste fire år. På toppen af det, vil vi arrangere en række sociale aktiviteter for vores medlemsvirksomheder, siger Geir A. Mo videre.


NLF’s turné kører fra Oslo videre til Bergen, Stavanger og Haugesund, før den parkerer en uges tid under Arendalsugen. Derefter kører NLF-traileren videre rundt i Norge helt frem mod Stortingsvalget senere på efteråret.


Interesserede kan se en turnéliste med kalender på Lastebil.no.









Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kloakservice kører med klatten i ny slamsuger
- EU-Kommissionen får spørgsmål om danske P-restriktioner
- Chauffører og vognmænd blæser på ny lov
- Tiptraileren kan rumme 71 kubikmeter
- Færgerederi flytter til Halmstad
- Franske lastbiler får nyt navigationssystem med tilbehør
- Vognmand i Skævinge “gav” chauffør en ny trækker i jubilæumsgave
- Ringkøbing-entreprenør har fået ny fireaksler tip-trailer
- Vognmand ruller sig ud i ny to-akslet volvo med fast kasse
- Mercedes-Benz er størst blandt den mindste
- Kombineret transport var på dagsordenene i EU-Parlamentets transportudvalg
- Lastbilproducent er i stødet på den kommende transportmesse i Hannover

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst