Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Elektrisk håndløftevogn gør det tunge arbejde let

Onsdag 9. august 2017 kl: 09:00
Share  


Af: Redaktionen

Vognmand Jan Lundquist driver en lille vognmandsforretning i Fredericia med en lastbil og to varebiler. For et par år siden var han så uheldig at falde og brække ryggen. Hvis han ikke havde fået en elektriske løftevogn, kunne uheldet have været begyndelsen til enden for hans forretning

Elektrisk håndløftevogn gør det tunge arbejde let
Jan Lundqvist råder over tre indregistrerede køretøjer i sin lille vognmandsforretning Lundquist Transport. Det er en Mercedes-Benz Atego lastbil på 13,5 ton totalvægt samt to Mercedes-Benz Sprinter på 3,5 ton totalvægt. Faktisk råder han over yderligere to køretøjer, som spiller næsten lige så vigtige roller i vognmandsforretningen som hans Atego og Sprinterne, men de har ikke nummerplader på. Det er nemlig hans to elektriske Still CiTi One-løftevogne, der gør hverdagen så meget lettere for både ham selv og hans chauffør.


Begge Jan Lundquists biler er beskæftiget med distributions- og kurérkørsel i Danmark og Europa, så det kræver effektivitet, når kunderne skal have leveret deres varer i en fart.


Reddet af en elektrisk løftevogn
- Jeg er glad for at være vognmand, selv om det kan være fysisk hårdt at bakse rundt med tunge pakker med håndkraft og køre paller med manuel løftevogn. Derfor var jeg også ulykkelig, da jeg brækkede ryggen i 2014. Dengang havde jeg to varebiler, hvoraf jeg selv kørte i den ene og havde en fast chauffør på den anden. For at redde min lille forretning måtte jeg finde en løsning, der kunne mindske den fysiske belastning, fortæller Jan Lundquist.


Løsningen fandt han i Still’s CiTi One løftevogn med el-motor til både kørsel og løfte-/sænkefunktionen.
- CiTi One blev min redning, for nu går det ikke længere ud over ryg og ben at bakse rundt med pallerne. Ofte skal vi køre på grus, brosten og over kantsten for at kunne levere pallerne til døren, og det klarer Citi One uden problemer. Den er ikke decideret terrængående, men det er tæt på, siger vognmanden.


Da Jan Lundquist var kommet til hægterne efter uheldet og den brækkede ryg, kom der så godt i gang i forretningen, at han udvidede med en ekstra bil. Det blev til en meget veludstyret Mercedes-Benz Atego, som han selv kører i. Den er udrustet med omfattende komfortudstyr i førerhuset, som var den en stor langturslastbil. For at kunne klare den fysiske belastning, tog Jan Lundquist sin Citi One med over fra Sprinteren, som chauffør Peter Holgaard blevet fast mand på, og han kan glæde sig over, at Jan Lundquist også har investeret i en CiTi One til ham.


- Det manglede da bare, siger Jan Lundquist og fortsætter:


- Jeg har jo på egen krop oplevet, hvordan den elektriske løftevogn gør arbejdsdagen både lettere og mere effektiv. Peter knokler lige så meget som jeg selv, og det er da sund fornuft at sørge godt for sine medarbejdere.


Og det giver Peter Holgaard sin vognmand ret i.


- Jeg har tidligere døjet med knæproblemer og overbelastning fra lignende arbejde hos andre vognmænd. Efter at jeg har fået en CiTi One, går det meget bedre, for den har helt klart taget toppen af den fysiske belastning ved læsning og losning, fastslår chaufføren.


Ud over at mindske den fysiske belastning byder el-løftevognen på en yderligere fordel i kraft af den meget lave vægt. På trods af et kraftigt batteri, el-motor på drivhjulet og elektrisk løfte-/sænkefunktion vejer CiTi One 98 kg, hvilket kun er 23 kg mere end en tilsvarende, manuel løftevogn. Og lasteevnen på 500 kg rækker fint til opgaverne i Lundquist Transport.


Let og effektiv
- Den lave egenvægt på CiTi One er vigtig af hensyn til nyttelasten i varebilen. En traditionel "el-hund" vejer jo over 300 kg til sammenligning, og vi har kun 1.000 kg nyttelast at gøre godt med. De skal helst ikke "spises op" af for tungt udstyr, påpåger Jan Lundquist.


CiTi One er ud over at være effektiv, driftssikker og ergonomisk også noget af en sparegris. Batterikapaciteten på 15 Ah rækker til mange timers drift.


- Ud over at blive overrasket over, hvor alsidig og effektiv CiTi One er, blev vi også overraskede over, hvor lidt energi den bruger i løbet af en arbejdsdag. Vi bruger dem mange gange dagligt, men alligevel kan vi nøjes med at afmontere batteriet og lade i en lille oplader fra en almindelig stikkontakt et par gange om ugen. Så bliver det jo ikke meget lettere, fastslår vognmand og chauffør samstemmende.










Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Tidligere transportminister skal lede debatmøde på logistikmesse
- Transportorganisation vil have tænd lyset i slukkede elektroniske trafiktavler
- Ny taxilov skaber uklarhed om overenskomster
- Den fire-akslede bil er opbygget med kran og wirehejs
- Scania har anket EU-Kommissionens bøde for aftalte priser
- Tysk transportkoncern bliver elektrisk i Berlin
- Messe C i Fredericia planlægger logistik-messe
- Toilet-planer bliver mødt med modstand
- Tankning med sms er et OK og sikkert system
- Vognmand i Randers har nyt MANskab på plads
- International transportkoncern overtager mindre vognmandsforretning i Ribe
- Tyveri blev opklaret via sporing af gods

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst