Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DTL EFTER POSTNORDS HALVÅRSRESULTAT:

Statsstøtte vil skævvride markedet

Mandag 24. juli 2017 kl: 12:05
Af: Redaktionen

Den dansk-svenske postkoncern, PostNord, kom samlet set ud af årets første seks måneder med et resultat på minus 320 millioner svenske kroner. Bag det samlede resultat ligger der et tab på 748 millioner svenske kroner i Danmark. De røde tal hos PostNord får vognmandsorganisationen DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard, til at gentage budskabet om, at statslig kapitaltilførsel skævvrider markedet og udkonkurrerer de private aktører

PostNord meddeler i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsresultatet, der viser et tab på 748 mio. svenske kroner i Danmark, hvilket er mere end dobbelt så meget som tabet i den tilsvarende periode sidste år, at resultatet skyldes den kraftige digitalisering, og at koncernen kæmper for at rette økonomien op. Det sker ved øget logistikomsætning og ”omkostningstilpasninger i brevvirksomheden”.


- Ikke blot gentages det, at den almindelige postservice, som alle borgere og vore medlemmer er med til at betale for gennem tårnhøje priser, skal forringes. Samtidig har PostNord tidligere i år meddelt, at koncernen har et kapitalbehov i omegnen af 3 milliarder svenske kroner over to-tre år til omstilling af driften. Og så fremgår det, at Postnord øger sin omsætning på godsmarkedet, hvor koncernens målrettede strategi er at konkurrere med de private aktører. Her er der tale om decideret unfair konkurrence, når PostNord skævvrider markedet og udkonkurrerer private aktører på baggrund af PostNords særstatus, siger Erik Østergaard.


DTL-Danske Vognmænd henvendte sig tidligere i år til EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, om PostNords ageren i markedet for stykgods og pakkepost i lyset af de underskud, der plager den dansk-svenske postkoncern.


For DTL er det afgørende, at virksomheder med statslig involvering og med offentligt fastsatte driftsrammer, ikke ydes særlig hjælp - hverken i form af statsstøtte eller konkurrencefordele til skade for private aktører.


Margrethe Vestager har tilkendegivet, at hun vil holde øje med de danske og svenske myndigheder for at sikre, at EU’s konkurrencebestemmelser bliver overholdt.


- Det er nu engang sådan, at man ikke skal smide gode penge efter dårlige. Den opfattelse er kun blevet bestyrket med de seneste tal fra PostNord. Derfor agter vi fortsat at følge sagen helt til dørs, også i forhold til politikerne. Forvent ikke, at vores branche og erhvervslivet i det hele taget stiltiende godtager skåltaler om den frie og sunde konkurrence, mens der tales om redningspakker, der forringer konkurrencevilkårene og muliggør, at PostNord med statslige midler kan underbyde vore medlemmer, siger Erik Østergaard.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst