Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tyske sanktioner kan baseres på hele transporten - også den i andre lande

Fredag 14. juli 2017 kl: 12:40
Af: Redaktionen

De tyske myndigheder er begyndt at opkræve fragtbeløbet for hele strækningen i bøde, hvis man for eksempel bliver stoppet for overlæs og overtrædelse af reglerne om søndagskørselsforbuddet i Tyskland. Det gælder også, selv om kørslen uden for Tyskland har været lovlig. Den danske transportorganisation ITD mener, at de tyske myndigheder skal ændre praksis

I april afsagde den tyske Højesteret en dom om, at hvis en lastbil bliver stoppet for overlæs, overtrædelse af reglerne om dimensioner eller søndagskørselsforbuddet i Tyskland, så kan myndighederne opkræve en sanktion, der svarer til fragtbeløbet for hele strækningen - også den, der eventuelt ligger uden for Tyskland.

 
ITD har haft omkring 10 sager siden april, hvor de tyske myndigheder er begyndt at håndhæve den nye praksis, som dommen i den tyske højesteret giver mulighed for. Ifølge ITD bør de danske myndigheder bør reagere, fordi organisationen mener, at det er urimeligt at vognmænd bliver dømt ud fra det samlede fragtbeløb og ikke kun for den del af transporten, der gennemføres i Tyskland.

 
- Det er selvfølgelig op til den enkelte virksomhed at overholde gældende tysk lovgivning, når man har en transport i Tyskland. Men det er urimeligt, at tyske myndigheder kan opkræve sanktioner for transporter i for eksempel Danmark eller Sverige, hvor man har overholdt lovgivningen. Det bør vores politikere og myndigheder tage op med deres tyske kollegaer, så den tyske lovgivning bliver ændret, siger Maria Feldberg, der er jurist i ITD.


Den nye praksis i Tyskland skyldes, at reglerne er blevet håndhævet forskelligt i de tyske delstater. Den tyske Højesteret har med sin dom slået fast, at de tyske myndigheder kan indkræve hele fragtbeløbet i sanktion, uanset om kun en lille del af transporten foregår i Tyskland og uden at tage hensyn til, om kørslen i nabolandene rent faktisk er lovlig.

 
Typisk betyder den nye praksis, at sanktionen bliver fordoblet i forhold til tiden før dommen, men det afhænger selvfølgelig af strækningens samlede længde. Hvis virksomheden ikke selv oplyser fragtbeløbet, vil de tyske myndigheder beregne beløbet ud fra egne takster.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst