Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Skibsfarten er sejlet tættere på en klimaaftale

Fredag 14. juli 2017 kl: 11:16
Af: Redaktionen

Efter to ugers drøftelser i FN’s maritime organisation, IMO, har medlemslandene taget et skridt frem mod konkrete tiltag for reduktion af skibsfartens udledninger af drivhusgasser. Søfartsstyrelsen, der har deltaget i forhandlingerne som Danmarks repræsentant, peger på, at selvom der er taget skridt mod konkrete tiltag, venter der svære forhandlinger forude for at kunne lægge kursen og finde de afgørende sømærker


IMO besluttede sidste år, at en endelig klimastrategi skal vedtages i 2023. Som et afgørende sømærke skal en foreløbig klimastrategi for skibsfarten ligge klar i 2018. Forhandlingerne er nu begyndt i en arbejdsgruppe under IMO's miljøkomité (MEPC).


På et netop afholdt møde i komitéen blev der opnået enighed om en række hovedelementer i strategien. Desuden har man taget hul på drøftelser om konkrete tiltag for reduktion af skibsfartens udledninger.


- Jeg er glad for, at IMO har vist handlekraft og nu er i gang med arbejdet frem mod en klimastrategi for skibsfarten. Vi har længe ønsket fremdrift og færdige outputs. Men det er helt afgørende, at vi får globale løsninger, og det kræver brede drøftelser og forhandlinger og tager tid. Vi er derfor meget glade for dette første konkrete skridt. Vejen er stadig lang, men det er et vigtigt skridt fremad, at rammerne for en strategi nu er på plads, siger direktør i Søfartsstyrelsen Andreas Nordseth.


IMO har blandt andet udarbejdet en bruttoliste over konkrete tiltag, som kan danne udgangspunkt for det videre arbejde, herunder styrkelsen af de allerede eksisterende krav til skibes energieffektivitet samt øget forskning i anvendelsen af alternative brændstoffer. 


Et hovedelement, der skal arbejdes videre med på et ekstraordinært møde i IMO i oktober, er ambitionsniveauet for den foreløbige strategi. 


- Fra dansk side vil vi deltage aktivt i det videre arbejde. Vi lægger afgørende vægt på, at regler om skibsfartens udledninger af drivhusgas er globale og flagneutrale, ligesom de skal kunne implementeres og håndhæves effektivt, siger Andreas Nordseth.


Da der ligger et omfattende arbejde forude for at nå målet, er der fastlagt et ekstraordinært møde i oktober, hvor den foreløbige strategi er sat på programmet.










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst