DANSKE REDERIER:
EU drøfter i øjeblikket rammerne for det europæiske kapitalmarked. Skibe anses i dag for et aktiv med høj kvalitet, hvilket betyder lavere krav til sikkerhedsstillelse for såkaldte særligt dækkede obligationer. For at sikre, at det også bliver fremtiden, anbefaler det såkaldte Implementeringsråd nu, at VLAK-Regeringen i Danmark laver en tidlig indsats for at undgå uhensigtsmæssige beslutninger i EU
Aktuelt er der en betænkning undervejs i EU-Parlamentet, som potentielt vil give en anbefaling om, hvilke aktiver der kan benyttes som sikkerhedsstillelse for særligt dækkede obligationer.
På den baggrund har rådet netop støttet en anbefaling til VLAK-Rgeringen om at lave en såkaldt tidlig indsats, så skibe som hidtil kan benyttes som sikkerhed ved udstedelse af særligt dækkede obligationer. Det falder naturligt i forlængelse af, at det maritime vækstteam pegede til investeringer, som helt afgørende for ny vækst.
- Vi kender Danmarks Skibskredit som en god partner for dansk skibsfart, som siden 2000 har udbetalt lån til danske redere for over 50 milliarder kroner. Som vækstteamet netop slog fast, er muligheden for at rejse kapital afgørende for ny vækst. Derfor har Danmark en klar interesse i at fastholde en konkurrencedygtig skibskredit. Jeg håber derfor, at regeringen følger udvalgets anbefaling, siger Jakob Ullegård, der er direktør i Danske Rederier, som også er med i Implementeringsrådet sammen med blandt andet Finans Danmark.
Danske Rederier fremhæver, at Danmark har et velfungerende skibsfinansieringsinstitut, som er konkurrencedygtigt globalt. Hvis en ny kategorisering af skibe betyder, at den nødvendige likviditet bliver dyrere og renten dermed bliver højere for skibsejere på europæiske produkter, så kan det lede til tab af konkurrenceevne. Derfor er det efter Danske Rederiers opfattelse helt naturligt, at den danske regering også går ind i sagen på EU-niveau, når skibe historisk set har vist sig at være en solid sikkerhed for udstedelse af obligationer.
- Regeringen vil med vækstteamets anbefalinger i hånden udvikle Det Blå Danmark, herunder tiltrække nye aktører så som rederier til Danmark. Det kræver finansiering. Skiller man realkreditmarkedet og skibe ad, vil det med et pennestrøg resultere i et højere renteniveau, når skibe kommer i en klasse for sig. Det er der ikke fagligt belæg for, da skibe netop har vist sig som bundsolid sikkerhed i både gode og dårlige tider. Faktisk er der slet ikke eksempler på misligholdelse af obligationer udstedt af finansielle institutter med skibe som sikkerhed, siger Erik I. Lassen, der er administrerende direktør for Danmarks Skibskredit.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Svensk rederi-koncern vil udvide uden for Europa
- Rederi og havne arbejder på landstrøm til containerskibe
Skriv din kommentar:
Skibe er en solid aktivklasse
Tirsdag 11. juli 2017 kl: 12:59
Af: RedaktionenEU drøfter i øjeblikket rammerne for det europæiske kapitalmarked. Skibe anses i dag for et aktiv med høj kvalitet, hvilket betyder lavere krav til sikkerhedsstillelse for såkaldte særligt dækkede obligationer. For at sikre, at det også bliver fremtiden, anbefaler det såkaldte Implementeringsråd nu, at VLAK-Regeringen i Danmark laver en tidlig indsats for at undgå uhensigtsmæssige beslutninger i EU
Aktuelt er der en betænkning undervejs i EU-Parlamentet, som potentielt vil give en anbefaling om, hvilke aktiver der kan benyttes som sikkerhedsstillelse for særligt dækkede obligationer.
I betænkningen lægges der op til en undersøgelse af skibes egnethed, selv om skibe siden reglerne om særligt dækkede obligationers ikrafttrædelse, både i dansk og EU lovgivning behandles parallelt med fast ejendom.
Fjerner man muligheden for at udstede særligt dækkede obligationer med skibe som sikkerhed, kan det ifølge organisationen Danske Rederier på sigt medføre dyrere finansiering for rederierhvervet. Netop særligt dækkede obligationer vil være et attraktivt alternativ for danske og europæiske pengeinstitutter til finansiering af deres skibsudlån i takt med. at likviditetskravene for pengeinstitutter strammes i de kommende år.
Derfor har Finans Danmark, der er en interesseorganisation for penge- og realkreditinstitutter, og Danske Rederier arbejdet sammen i VLAK-Regeringens Implementeringsråd om forslag til en dansk position, når det kommer til det europæiske arbejde.
Fjerner man muligheden for at udstede særligt dækkede obligationer med skibe som sikkerhed, kan det ifølge organisationen Danske Rederier på sigt medføre dyrere finansiering for rederierhvervet. Netop særligt dækkede obligationer vil være et attraktivt alternativ for danske og europæiske pengeinstitutter til finansiering af deres skibsudlån i takt med. at likviditetskravene for pengeinstitutter strammes i de kommende år.
Derfor har Finans Danmark, der er en interesseorganisation for penge- og realkreditinstitutter, og Danske Rederier arbejdet sammen i VLAK-Regeringens Implementeringsråd om forslag til en dansk position, når det kommer til det europæiske arbejde.
På den baggrund har rådet netop støttet en anbefaling til VLAK-Rgeringen om at lave en såkaldt tidlig indsats, så skibe som hidtil kan benyttes som sikkerhed ved udstedelse af særligt dækkede obligationer. Det falder naturligt i forlængelse af, at det maritime vækstteam pegede til investeringer, som helt afgørende for ny vækst.
- Vi kender Danmarks Skibskredit som en god partner for dansk skibsfart, som siden 2000 har udbetalt lån til danske redere for over 50 milliarder kroner. Som vækstteamet netop slog fast, er muligheden for at rejse kapital afgørende for ny vækst. Derfor har Danmark en klar interesse i at fastholde en konkurrencedygtig skibskredit. Jeg håber derfor, at regeringen følger udvalgets anbefaling, siger Jakob Ullegård, der er direktør i Danske Rederier, som også er med i Implementeringsrådet sammen med blandt andet Finans Danmark.
Danske Rederier fremhæver, at Danmark har et velfungerende skibsfinansieringsinstitut, som er konkurrencedygtigt globalt. Hvis en ny kategorisering af skibe betyder, at den nødvendige likviditet bliver dyrere og renten dermed bliver højere for skibsejere på europæiske produkter, så kan det lede til tab af konkurrenceevne. Derfor er det efter Danske Rederiers opfattelse helt naturligt, at den danske regering også går ind i sagen på EU-niveau, når skibe historisk set har vist sig at være en solid sikkerhed for udstedelse af obligationer.
- Regeringen vil med vækstteamets anbefalinger i hånden udvikle Det Blå Danmark, herunder tiltrække nye aktører så som rederier til Danmark. Det kræver finansiering. Skiller man realkreditmarkedet og skibe ad, vil det med et pennestrøg resultere i et højere renteniveau, når skibe kommer i en klasse for sig. Det er der ikke fagligt belæg for, da skibe netop har vist sig som bundsolid sikkerhed i både gode og dårlige tider. Faktisk er der slet ikke eksempler på misligholdelse af obligationer udstedt af finansielle institutter med skibe som sikkerhed, siger Erik I. Lassen, der er administrerende direktør for Danmarks Skibskredit.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Svensk rederi-koncern vil udvide uden for Europa
- Rederi og havne arbejder på landstrøm til containerskibe
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |