Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Letbanetogene i Aarhus kører på havnen

Mandag 19. juni 2017 kl: 22:00
Af: Redaktionen

Aarhusianerne og andre mennesker - store som små - der færdes i Aarhus, skal vænne sig til, at togene på byens letbane begynder at fylde i gadebilledet, når de testkøres. Aarhus Letbane har udvidet teststrækningen i Aarhus fra Skejby til Randersvej, Nørrebrogade og havnefronten

Letbanetogene i Aarhus kører på havnen
Aarhus Letbane har siden maj testkørt de nye letbanetog - i første omgang på en lukket teststrækning mellem Brendstrupgårdsvej og Paludan-Müllers Vej i Skejby, hvor testkørslerne blev udført uden at forstyrre andre trafikanter. Siden er teststrækningen løbende blevet udvidet til også at krydse veje, cykelstier og fodgængerovergange. 


- Fra nu af skal østjyder være ekstra opmærksomme, når de går eller cykler langs havnefronten i Aarhus, siger Claus Pedersen, der er sikkerhedschef hos Aarhus Letbane.



For udover at være testområde for de nye letbanetog er havnestrækningen stadig en byggeplads. 


- Folk skal huske, at vi stadig er i gang med at bygge Letbanen. Selvom vi er i slutfasen af anlægsarbejdet, kan det være farligt at krydse sporene. Der kan komme store arbejdskøretøjer og ujævne overflader, som man kan falde over - og nu kan der altså også komme et letbanetog forbi, siger Claus Pedersen. 


Havnestrækningen er noget særligt 
Når letbanesporene står klar til drift 23. september, udgør havnen i Aarhus en helt særlig del af letbanestrækningen. 


Havnefronten adskiller sig fra resten af strækningen, fordi Letbanen kommer til at blande sig med den øvrige trafik uden adskillelse i form af bomme og hegn. 
Den åbne forbindelse mellem by og hav betyder, at havnefronten bliver et attraktivt område at færdes for fodgængere og cyklister. 


- De åbne trafikforhold langs havnen i Aarhus giver fodgængere og cyklister mulighed for at krydse letbanesporene langs det meste af havnen, siger Claus Pedersen. 


Allerede nu kan Aarhus Letbane mærke effekterne af byudviklingen på havnefronten i Aarhus. Barrieren mellem by og havn er væk, og det har konsekvenser på byggeplads- og testområdet. 


- Vi ser i stigende grad, at folk krydser letbanesporene på trods af, at der stadig bygges på strækningen. Nu, hvor der også kører letbanetog på havnen, er folk altså nødt til at holde øje med, hvad der sker omkring dem. Derfor har vi også sat røde advarselsskilte op langs hele teststrækningen, påpeger Claus Pedersen. 


Havnens færdselsregler 
Mens Aarhus Letbane generelt opfordrer alle trafikanter til at følge færdselsreglerne, når de færdes langs letbanestrækningen, kommer der andre spilleregler langs havnefronten i Aarhus. Den fri færden langs havnen stiller nye krav til øvrige trafikanter, og her har Aarhus Letbanes Sikkerhedschef følgende råd, der også gælder i bygge- og testfasen.


- Fodgængere og cyklister anbefales at benytte fodgængerovergange, når det er muligt. Skal man krydse letbanesporene, er det vigtigt at huske på, at det er en transportkorridor for både arbejdskøretøjer og letbanetog. Det er altså ikke nogen god idé at færdes på eller lige op ad sporene, siger Claus Pedersen. 


Også Letbanen tilpasser sig de snart åbne trafikforhold på strækningen. Letbanen vil nemlig både under testkørsel og almindelig drift køre med lav hastighed og ”på sigt”. Bliver det nødvendigt, kan letbaneføreren ringe med en klokke eller et horn for at advare fodgængere og cyklister. 


Når Letbanen er i drift, skal fodgængere og cyklister ligeledes nemt kunne fornemme, om de kan komme i vejen for Letbanen. Letbanesporene har derfor fået en særlig betonbelægning, og små ”marcipanbrød” i form af afrundede metalstykker på en halv centimeters højde vil komme til at markere, hvor letbanetogene kører. 


Sikkerhedskampagne på vej 
- På den ene side er Letbanen et moderne, miljøvenligt og hurtigt transportmiddel, men det er også lydløst, vejer 50 ton, har lang bremselængde og kan ikke undvige, hvis man står i vejen for det, siger Claus Pedersen, der peger på, at Letbanen er et nyt transportmiddel, som øvrige trafikanter skal lære bedre at kende. 


Derfor kan trafikanter se frem til en sikkerhedskampagne, som sættes i gang i forbindelse med at letbanetogene skal testkøres i en såkaldt ”Trial Run”. Det betyder, at man i løbet af sommeren vil opleve, at Letbanen køre næsten som under normal drift - dog uden passagerer. 


Sikkerhedskampagnen er udviklet i et samarbejde mellem bureauet Advice, Aarhus Kommune og Aarhus Letbane. Allerede nu er der sat røde advarselsskilte op langs teststrækningen i Aarhus, som advarer om, at der testkøres og at man skal krydse letbanesporene via fodgængerovergange. 


Letbanens fem sikkerhedsråd
  1. Respekter lyssignalerne - kører man over for gult eller rødt lys, risikerer man at komme i vejen for et letbanetog.
  2. Benyt altid fodgængerfelterne, når du vil krydse letbanesporet.
  3. Se dig for til begge sider, når du krydser letbanesporene - letbanetog kan komme fra både højre og venstre.
  4. Gå aldrig langs letbanesporene - et letbanetog er støjsvagt, let at overhøre og bredere end sporene.
  5. Cyklister bør altid krydse letbanespor vinkelret - ellers kan cyklens hjul hænge fast i skinnerne.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst