Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Reservedelene skal leveres til tiden - og inden for 12 timer

Mandag 19. juni 2017 kl: 17:37
Af: Redaktionen

Når kunder eksempelvis skal have repareret deres bil, er tålmodigheden ultra kort. Det betyder, at utilfredsheden stiger, for hver time kundernes biler må holde stille på grund af en manglende reservedel. Samme forhold gør sig gældende inden på andre områder, hvor en ny reservedel er afgørende for at maskineriet kan køre


Reservedelene skal leveres til tiden - og inden for 12 timer
Virksomheden Danx, der er specialist i international reservedelslogistik, løser kundernes udfordringer med 12 timers natdistribution til Norden og Baltikum. Forsinkelser er ekstra kritiske for højprofilerede varemærker - især når det har 
vital betydning for kundernes aktiviteter - og når kunderne har valgt det dyrere og velkendte produkt for netop at undgå nedbrud og kostbar nedetid. 


Men når nedbruddet en gang i mellem kommer, skal der handles hurtigt fra producentens side. For hver time kundens produkt ikke er funktionsdygtigt, lider brandet skade. Derfor forsøger de også at finde fejlen og få den pågældende reservedel frem til serviceteknikeren så hurtigt som over hovedet muligt. Men hvor det tidligere var i orden at kunne levere en reservedel iden for 24 timer, så er tiden i dag nede på 12 timer. Kan varemærket ikke leve op til det, risikerer det at slå skår i sit omdømme og tabe værdi og markedsandele. 

En-to servicebesøg mere pr. dag.



Danx har siden virksomhedens start i 1992 været 100 procent fokuseret på natdistribution - også kaldet In-Night Distribution. Her opererer man med en tidsfaktor på 12 timer. En reservedel, der typisk rekvireres fra et lager i Centraleuropa, skal leveres på en given adresse i Norden eller Baltikum den følgende morgen inden klokken 7.00. 

Det er, hvad kerne-ydelsen går ud på. Grundlæggeren af virksomheden Søren Gønge fortæller, at man allerede tilbage i starten af 90’erne kunne se, at natdistribution ville revolutionere markedet. 


- Vi kunne se, at vi var i stand til at løse tre helt centrale udfordringer for de meget serviceorienterede virksomheder med et betydeligt eftermarked. Med effektivt drevet natdistribution kan vi for det første fjerne producenternes betydelige omkostninger til egen lagerdrift. For det andet kan vi reducere distributionstiden for reservedelene helt ned til under 12 timer. Og for det tredje sætter vi vores kunder i stand til at konvertere teknikernes køretid til reparationstid, idet vi sikrer levering præcis dér, hvor kunden ønsker det - hvilket kan være helt ind i serviceteknikernes egne biler, mens de sover. Udbyttet for kunden er markant. Teknikerne kan nå en-to servicebesøg mere pr. dag - og det har meget stor værdi for kunden, siger Søren Gønge.


Leveringsikkerhed på næsten 100 procent

I starten servicerede Danx primært IT-industrien. Men ifølge Group Director Bob Thorhauge har markedet for længst udvidet sig til også at omfatte store dele af bilbranchen, hårde hvidevare, gaffeltrucks, landbrugsmaskiner med mere.


Men hvad kræver de service-bevidste kunder af en In-Night logistikvirksomhed, når de vælger at nedlægge deres eget reservedelslager og logistikberedskab? 


- For det første skal du stille op med en veltrimmet organisation og topmotiverede medarbejdere, der sætter en ære i at overholde vores kundeløfte. Succeskriteriet her hos os hedder 99,5 procents leveringssikkerhed, og det skal vi præstere hver eneste nat året rundt. Opgaven består i at få distribueret gennemsnitligt mere end 15.000 pakker ud til 7 forskellige lande, som tilsammen dækker et areal tæt på 1.4 millioner kvadratkilometer. Hele operationen foregår om aftenen og natten i løbet af kun 12 timer. Alt kører efter snorlige arbejdsgange og gennemtestede rutiner. Hvert sekund tæller. Al levering skal være færdig klokken 7.00, siger Bob Thorhauge.



Netværk med skarp disciplin
Den logistiske operation styres og overvåges af top-tunede IT-systemer, der følger hver eneste forsendelse fra modtagelse og under transport frem til slutdestination og udlevering. Alt overvåges.


- Opstår der problemer med en forsendelse, sidder der folk klar på vores Control Towers 24/7. De griber straks ind og løser problemet. Hver en forsendelse bliver der målt og evalueret på, så både vi og kunden kan se, om vi har overholdt vores 12-timers løfte, siger Bob Thorhauge. 


Danx betjener sig af sit eget distributionsnetværk, der består af 18 hubs (fordelingscentraler), 31 mindre, lokalt placerede lagre og over 75 bemandende Pick Up - Drop Off points. Derudover råder man over 300 biler, der leverer reservedelene direkte ind i mere end 6.000 servicebiler, autoværksteder og andre prædefinerede leveringssteder fordelt over hele Norden og Baltikum. 


Til at få hele maskineriet til at køre, har Danx ansat 180 medarbejdere og 500 faste chauffører.




Danx har igennem de sidste 10 år oplevet vækstrater på 25 procent og forventer i indeværende regnskabsår at nå en omsætning tæt på 500 millioner kroner. For at håndtere den eksplosive vækst har virksomheden bygget et nyt hovedsæde i Ishøj. 


- Den 1. maj rykker vi ind i vores nye 4.300 kvadratmeter store hovedkontor, som ligger klods op af Ring 4 og E20/E47. Og med 34 nye specialdesignede porte og en 1.800 kvadratmeters udvidelse af vores afdeling i Taulov, er vi godt rustede til yderligere vækst, siger Søren Gønge.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lastbilchauffør blev overfaldet af to mænd på rasteplads ved Holbæk
- 47 fik guldmedaljer ved DM i Skills 2024
- Chauffører underviser skolebørn i trafiksikkerhed
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst