Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Politisk flertal sender flere togstrækninger i udbud

Mandag 12. juni 2017 kl: 11:15
Af: Jesper Christensen

Fredag blev VLAK-Regeringen enig med Danske Folkeparti, Socialdemokraterne, Radikale, Alternativet og SF om, at udbyde togdriften på flere strækninger, når den nuværende togtrafik i Midt- og Vestjylland skal genudbydes i 2020. Dermed får private og offentligt ejede togoperatører mulighed for at byde ind på flere togstrækninger i Danmark

Det kommende udbud af togtrafikken kommer ud over trafikken i Midt- og Vestjylland også til at omfatte togtrafikken på Svendborgbanen og på strækningen Vejle-Struer, som i dag betjenes af DSB. Samtidig er parterne blevet enige om at forbedre betjeningen med halvtimesdrift på visse strækninger. 


- De udbudte strækninger i Midt- og Vestjylland betjenes i dag med høj punktlighed, og der er generelt tilfredshed med kvaliteten i togbetjeningen. Samtidig har udbuddet sparet staten og skatteborgerne for en masse penge, og udvidelsen af udbuddet vil øge de økonomiske fordele, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og fortsætter:


- Det er en del af regeringsgrundlaget, at vi vil udbyde markant mere togtrafik i Danmark, og med aftalen tager vi et vigtigt skridt på vejen. Samtidig sikrer vi, at der fortsat vil være direkte togforbindelser mellem København og Struer via Herning, som der har været et stort lokalt ønske om.


Der vil være timedrift mellem Struer og Vejle med otte daglige direkte forbindelser mellem Struer og København via Herning. Derudover vil parterne forlænge de nuværende hurtige forbindelser med stop ved de større stationer på strækningen Aarhus - Herning fra Herning over Gødstrup til Holstebro. På den måde kommer der direkte tog fra Aarhus til det kommende sygehus i Gødstrup og betjeningen på strækningen Herning-Holstebro udvides til fast halvtimesbetjening i dagtimerne, og så sikres der timedrift mellem Herning og Vejle.


Med aftalen udvides betjeningen mellem Esbjerg og Ribe ligeledes til fast halvtimesbetjening i dagtimerne.


- Vi er optaget af, at det kommende udbud skal understøtte betjeningen af de nye stationer, der muligvis vil åbne langs de udbudte strækninger, siger Ole Birk Olesen med henvisning til, at udbuddet udformes sådan, at den kommende operatør forpligtes til at betjene op til fem nye stationer (Jerne, Laurbjerg, Stilling, Tvis og Sparkær). 


- Og så har vi valgt at indføre halvtimesdrift flere steder, hvor det i dagtimerne vil give større fleksibilitet for de daglige pendlere, siger ministeren.


Ole Birk Olsen siger, at det midt- og vestjyske udbud skal ses som en del af VLAK-Regeringens arbejde med at fastlægge en langsigtet strategi for jernbanedriften i Danmark. Strategien handler om en mere markedsorienteret jernbane hvor der eksempelvis tænkes på tværs mellem udbud, udrulning af signalprogrammet, elektrificering af banenettet og indkøb af fremtidens eltog. 
Udbuddet skal også ses som et led i VLAK-Regeringens arbejde med at sikre en markant udvidelse af brugen af udbud i jernbanetrafikken.


- Det er vigtigt, at vi udvikler en moderne, effektiv og markedsorienteret jernbane. Det udvidede udbud i Midt- og Vestjylland er et skridt på vejen. Men arbejdet slutter ikke her, siger Ole Birk Olesen.


Udbudte strækninger og kontraktlængde
Parterne er enige om at udbyde togtrafikken på følgende strækninger for en otte-årig periode med virkning fra december 2020. Der er option på forlængelse i yderligere to år: 
  • Aarhus - Langå - Struer
  • Struer - Thisted
  • Aarhus - Skanderborg - Herning
  • Herning - Skjern
  • Struer - Vemb - Skjern - Esbjerg
  • Esbjerg - Ribe - Tønder
  • Struer - Herning - Vejle
  • Odense - Svendborg

Region Midtjylland får samtidig mulighed for at overtage trafikkøberansvaret på delstrækningen Skjern-Vemb-Holstebro, hvis regionen ønsker det og kan varetage trafikken uden meromkostninger for staten. Det vil i så fald betyde, at denne delstrækning ikke vil indgå i det statslige udbud, men vil skulle drives som en del af Lemvigbanen (Vemb-Lemvig-Thyborøn). 


Endvidere omfatter udbuddet optioner på betjening af følgende strækninger i samdrift med ovennævnte: 
Nr. Nebel - Oksbøl - Varde (fælles udbud med Sydtrafik under forudsætning af, at der indgås aftaler med Sydtrafik og Vestbanen)
Tønder - Niebüll (fælles udbud med trafikkøberen i Slesvig-Holsten, NAH.SH) 


Der indføres fast halvtimes drift i dagtimerne med virkning fra december 2020 på strækningerne:
  • Esbjerg - Ribe
  • Herning - Holstebro

Hvis der træffes beslutning om væsentlige ændringer af forudsætningerne for udbuddet - for eksempel anlæg af nye jernbaner og elektrificeringen af store dele af det statslige jernbanenet -vil Folketingets partier genoptage drøftelserne af udbuddet. 


Aftaleteksten kan ses her:









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst