Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danmark hæver ambitionerne i internationale klimaforhandlinger

Mandag 29. maj 2017 kl: 12:37
Af: Redaktionen

FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, indleder 26. juni forhandlingerne om en strategi for skibes CO2-reduktioner. Det kan blive et afgørende vendepunkt for skibsfartens bidrag til klimaet. En bred skare af lande med Danmark i front har indsendt et videnskabeligt studie til IMO som et konkret indspark i klimadebatten

Studiet, der er bestilt af Danske Rederier, viser, hvordan skibsfarten på bedste vis kan blive CO2-neutralt.


Forhandlingerne i IMO sker mellem FN-organisationens 172 medlemslande og en lang række erhvervs- og interesseorganisationer. Målet er, at blive enige om en global strategi for skibes CO2–reduktioner. Forhandlingerne skal gå hurtigt, da IMO næste år skal vedtage en foreløbig klimastrategi. Og der er langt fra enighed om, hvor meget og hvordan skibes CO2-udledninger skal reduceres.


Derfor er det ifølge organisationen Danske Rederier, som ind til fornylig hed Danmarks Rederiforening, vigtigt, at Danmark sammen med en bred gruppe af lande har spillet Danske Rederiers CO2-studie ind i den officielle klimadebat i IMO. Studiet kan være med til at danne grundlag for forhandlingerne og vise, hvilke konkrete muligheder søfarten har for at levere til Paris-aftalens målsætning om at holde den globale temperaturstigning under to grader.


- Vi har gennem mange år arbejdet målrettet med reduktion af skibsfartens CO2-udledninger. Derfor er det positivt, at en række ambitiøse lande kan se gevinsten i at bringe faktabaserede og håndgribelige bud på reduktionsmål og metoder til at reducere CO2-udledningerne ind forhandlingerne. I en politisk sensitiv debat er det afgørende med videnskabelig substans for at finde et fælles fodslag. Vi håber vores studie kan bidrage konkret til at rykke forhandlinger om en international klimastrategi for skibsfart i en ambitiøs retning, siger Maria Bruun Skipper, der er underdirektør i Danske Rederier.


Udledninger skal toppe i 2025
Ifølge det uafhængige studie, der er gennemført af University College of London, er der flere veje til endemålet om CO2-neutral skibsfart. Det mest realistiske bud indebærer, at CO2-udledningerne skal toppe seneste i 2025. Herefter skal udledningerne reduceres til ca. 400 megaton CO2 i 2050, hvilket svarer til omtrent det halve af i dag. Endelig skal udledningerne samlet set gå i nul i anden halvdel af århundredet.


På baggrund af studiet har Danske Rederier foreslået, at søfarten reducerer sit udslip i takt med resten af økonomien. Sektoren skal også i fremtiden holde sig på dets nuværende 2.2 procent af de globale udledninger og løbende reducere CO2-udledningerne, selvom godsmængderne vil vokse i de kommende årtier i takt med verdenshandelen.


Danske Rederiers peger på, at man kun ved global regulering af skibsfartens drivhusgasser kan sikre lige konkurrencevilkår og størst miljømæssig effekt. Derfor skal en klimaaftale for skibsfarten vedtages af IMO.


- IMO’s strategi for reduktion af drivhusgasser skal fastlægge ambitiøse rektionsmål, der indeholder specifikke årstal, og det giver vores studie et konkret bud på. Samtidig er det vigtigt at vedtage effektive reduktionsmekanismer, der ikke straffer de rederier, som allerede har reduceret deres udledninger, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.


Den endelige IMO-strategi for reduktion af CO2-udledninger fra skibe skal vedtages i 2023. En foreløbig strategi skal ligge klar i 2018.


I 2019 begynder IMO at indsamle data for det anvendte brændstof på de enkelte skibe, og fra 2020 begynder man at analysere den samlede branches CO2-udledning. Det giver mulighed for at justere klimastrategien op mod reel data før en endelig vedtagelse i 2023.


Interesserede kan læse et resumé af studiet her (Engelsk): 


Hele studiet - CO2-udledninger fra international skibsfart – mulige reduktionsmål og associerede veje - kan hentes her:







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst