Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportverdenen er både jordnær og oppe i skyen

Onsdag 24. maj 2017 kl: 12:01
Af: Redaktionen

Den internationale organisation for vejtransport, IRU, der samler både godstransport og persontransport på vej, holdt i sidste uge sit halvårlige vejtransportmøde, med fokus på facilitering af international handel og på digitalisering

Erik Østergaard, der er administrerende direktør for vognmandsorganisationen DTL, der er en af de mange medlemsorganisationer i IRU, peger på, at vejtransport og handel har behov for at kunne bevæge sig effektivt og hurtigt mellem landene i EU og i hele verden. Han peger også på, at det ikke altid er lige nemt. Derfor havde IRU sat fokus på, hvorledes man bedste kan udnytte nye muligheder for at fremme handlen og transporten over grænser og drage fordel af udviklingen i industrien med nye teknologiske muligheder.


Erik Østergaard deltog i mødet blandt andet på grund af sin egenskab af næstformand i IRUs CLTM komité, hvor EU sager behandles.


Han peger på, at det er en balance, hvor store dele af vejtransporten fortsat er tæt knyttet til ting på jorden, snarere end i en elektronisk sky. 


- Der er mange transporter, der ikke krydser grænser, men som handler om transport til byggepladser, af frisk mælk og af affald for at nævne et par stykker, siger Erik Østergaard.


Det handler om kontrol

IRU mødet så blandt andet på, hvorledes transporterhvervet bedst kan drage fordel af det arbejde, der foregår i internationale organer som World Trade Organisation (WTO) og International Transport Forum (ITF). WTO har lanceret en ny "Trade Facilitation Agreement", som trådte i kraft i februar med blandt andet EU landene som medunderskrivere. Dermed etableres en samlet ramme for, hvordan man bedst fjerner administrative byrder, fremmer modernisering af toldarbejdet, udnytter den teknologiske udvikling og udvikler de bedste procedurer for at fremme afvikling af supply chains.


- Men ligeså vigtigt er det at bruge de nye muligheder for digitalisering og e-dokumenter for at gøre selv den mindste transport mere effektiv, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Og det handler om mere end handel, containere og told. Det handler også om kontrol af den lovgivning, som vores medlemmer skal følge i deres daglige arbejde: køre- og hviletid, tilladelseskrav, særtransporter, cabotage regler.


IRU arbejder på en række initiativer og projekter som udvikler brugen af eksempelvis det elektroniske fragtbrev - eCMR - der kan bruges til at lette procedurerne mellem alle deltagerne i transportkæden, men også bruges til bedre kontrol af, hvor lastbilen har været, og hvad den transporterer.


Budskab: Lav klare og retfærdige regler
- Der skal ikke være unødige byrder og forsinkende procedurer i forbindelse med handel - hvad enten den er national, i EU eller international. Vognmænd, der opfylder betingelserne og overholder gældende lovgivningen - det være sig den nationale, EU-lovgivningen eller international ret - skal kunne have mærkbare fordele, både når grænser krydses, og når transporten sker lokalt mellem villavejen og forbrændingsanstalten, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Det er netop af disse grunde, at DTL kæmper for, at også den kommende vejpakke for EU sikrer, at der etableres regler for vejtransport i EU, som er klare, retfærdige og som reelt kan kontrolleres. Hvis EU ikke kommer med svaret, vil nationale særregler blot bliver flere og flere, som vi allerede oplever det. Kun ved at stå sammen kan EU landene vise et godt eksempel for resten af verden. Der er ingen nødvendig modsætning mellem bæredygtighed, socialt ansvar og så effektive procedurer for handel - snarere tværtimod.


Erik Østergaard tilføjer, at med Storbritanniens kommende exit fra EU-samarbejdet er problemstillingen med toldprocedurer og facilitering blevet endnu mere relevant og konkret for EU. En kommende aftale med Storbritannien uden for EU's toldunion vil stille krav til at finde løsninger til toldaftaler med videre, som sikrer en effektiv og hurtig passage ved grænserne - som det også sker ved grænsen mellem EU og Norge.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst