Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Hurtigfærgens trofæ er sendt over Atlanten

Mandag 22. maj 2017 kl: 13:23
Af: Redaktionen

I 1998 vandt Scandlines Hales Trophy, da rederiets nybyggede katamaran - Cat-Link V - som det hidtil hurtigste skib krydsede Atlanten og tilbagelagde 5.123 km på 2 dage og 20 timer. Fornylig er trofæet sendt den modsattevej for at være med som en del af en musæumsudstilling

Hurtigfærgens trofæ er sendt over Atlanten
Scandlines har udlånt trofæet, der normalt står på rederiets hovedsæde i København, til The Peabody Essex Museum i Salem i USA, som arrangerer en udstilling - Ocean Liners: Glamour, Speed and Style - der handler om de store atlanterhavslinere.


Hales Trophy blev doneret af den britiske skibsreder og politiker Harold K. Hales i 1935 og er siden blevet tildelt det hurtigste passagerskib, der krydser Atlanten i enten østlig eller vestlig retning. I 1998 satte Scandlines-færgen Cat-Link V ny hastighedsrekord for at krydse Atlanterhavet fra USA med en gennemsnitsfart på 41,3 knob (svarende til 76,5 km/t.), og Scandlines vandt dermed det prestigefyldte trofæ. Rekorden er endnu ikke slået, og Scandlines er således fortsat indehaver af Hales Trophy.


Trofæet er en forgyldt statue på 1,20 meter med en vægt på knap 500 kg udført med en globus, der hviler på to bevingede sejrsstatuer. Den står på en platform af grøn onyx med et emaljeret blåt bånd omkring midten og dekoreret med modeller af galeoner, moderne oceanskibe samt statuer af henholdsvis Neptun og Amfitrite, havets gud og gudinde. Øverst er anbragt en figur, der symboliserer farten, der driver en Atlanterhavsliner frem mod en anden figur, der symboliserer Atlanterhavets modsatrettede kræfter.


Udstillingen i USA varer fra den 20. maj til den 9. oktober 2017, hvorefter trofæet fortsætter sin rejse til London, hvor det i 2018 er udstillet på Victoria and Albert Museum. Udstillingen forventes at tiltrække over 150.000 besøgende.


Skibet, der for snart 20 år siden, hentede trofæet til København, sejler i dag på ruten Hirtshals-Kristiansand, der drives af Fjord Line. Her er det 2 timer og 15 minutter om at tilbagelægge de 132 km. Da Scandlines holdt op med at sejle mellem Aarhus og Kalundborg og overdrog sine aktiviteter her til Mols-Linien, fulgte færgen med. Den blev på et tidspunkt til overs og lå i en periode uvirksom hen i Aarhus Havn, inden den kom til Fjord Line.


Scandlines peger på, at mens der tidligere var fokus på høj fart, handler skibsfart i dag ikke mindst om driftsoptimering og grønne tiltag. For Scandlines vedkommende handler det eksempelvis om hybridsystem og visioner om emissionsfrie færger.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst