Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TESTCHAUFFØR EFTER PRØVEKØRSEL I HOLLAND:

DAF CF er kompakt og komfortabel

Mandag 22. maj 2017 kl: 09:17
Af: Mikael Friis

DAF CF er kompakt og komfortabel
DAF's CF-serie er

”Arbejdsmanden” i DAF’s lastbilprogram er CF-serien. Den kan leveres som to-, tre- eller fire-akslet til alt fra typisk distributionskørsel og regional fjerntransport til tung entreprenørkørsel. Mikael Friis, der har flere års erfaring bag rattet - både i forrige århundrede og i 2000-tallet har har prøvekørt et par CF-varianter ved en pressetest i Wittem i Limburg-området i det sydlige Holland. Anledningen var opdateringen af CF- og XF-programmet, der sættes i produktion lige før sommerferien


TESTCHAUFFØR EFTER PRØVEKØRSEL I HOLLAND:: DAF CF er kompakt og komfortabel
Med styrbar støtteaksel, kompakt Space Cab førerhus og kraftig motor på 480 hk er CF 480 en ideel trækker til f.eks. containertransport eller regional distribution på op til 56 ton totalvægt.
DAF’s CF-serie er lidt overset i Danmark, hvor det især er den største XF-serie, de danske DAF-kunder efterspørger. Det er lidt synd, for bag CF-skiltet gemmer der sig en meget alsidig lastbilserie med mange stærke sider.


Ved pressetesten lagde vi ud med at køre en to-akslet CF-340 FA distributionsbil i såkaldt Silent-udgave - det vil sige, at bilen i Silent-mode kun belaster omgivelserne med et støjniveau på max. 72 dB(A). Det gør den ideel til citydistribution også om natten.


Bilen bliver stille med tryk på en knap
Vi kørte bilen på en snoet strækning med masser af start-/stop-kørsel i en lille landsby samt lidt landevejskørsel. Det klarede CF’eren forbilledligt. Bilen var specificeret med en relativ lang akselafstand på 6.100 mm og opbygget med fast kasse og lift. Totalvægten var de maksimale 18 ton, og med 340 hk fra den opgraderede MX11-motor var den noget af en raket - lige indtil chaufføren trykker på Silent-knappen.

Så begrænses motoreffekt og omdrejningstal, lige som skiftemønstret i den nye 12-trins fuldautomatiske TraXon-gearkasse bliver ændret til at skifte ved meget lave omdrejninger. Det giver en følelse af sløv acceleration, men det er formentlig kun et spørgsmål om tilvænning. Motoren trækker rent og solidt allerede fra 800 o/min. Ved bykørsel er der sjældent brug for at køre stærkt, så med maksimalt 18 ton vil MX11-motoren på 300 hk være mere end nok. 

Uden for byen kan chaufføren med et tryk på en knap koble Silent-funktionen fra, og så bliver MX11’eren igen meget omdrejningsvillig, lige som skiftemønstret ændrer sig og kan give meget frisk kørsel - for at sige det mildt.


Anbefaler parabel/luft
Køreegenskaberne er komfortable og forudsigelige. Og det skyldes ikke mindst den lave placering af førerhuset på chassiset. Den kører som på skinner, og den minimale krængning i sving og S-manøvrer gør den let at styre i den ønskede retning uden dramatik. Bilen var udstyret med to-lags parabelfjedre på forakslen og fire-bælgs luftaffjedring bag samt fire-punkts luftaffjedring inkl. krængningsstabilisator på førerhuset.


Det er den ideelle kombination, med mindre man absolut har brug for luftaffjedring på forakslen til kørsel med for eksempel veksellad. Fuld luftaffjedring og luftaffjedret førerhus lyder selvfølgelig mere komfortabelt, men det passer ikke altid. DAF’s parabelfjedre holder forakslen fast på en mere kontant måde, så den kombination anbefales herfra.


Lige som Silent-modellen er meget hensynsfuld, når det gælder det udvendige støjniveau, er den decideret tyst indendørs. Dels giver den ekstra støjisolering af drivlinen også lavere støjniveau indendørs, og dels giver de lave omdrejninger et usædvanligt lavt støjniveau hørt fra førerpladsen. Her er alle kontakter og betjeningsgreb placeret logisk omkring chaufføren, så der kan heller ikke sættes en plet på interiøret.


I en tidligere artikel fra testkørslen nævnte vi en enkelt svag side ved CF’eren, og på trods af de mange opdateringer og forbedringer i det nye program, blev den bekræftet ved vores prøvekørsel. Det gælder sideruderne, der fortsat er to-delte med en fast del og en del, der kan køre op og ned. Godt nok er den sorte sprosse mellem de to dele forholdsvis smal, men udsynet gennem sideruderne føles fortsat begrænset. Fra førerpladsen er der ingen problemer med at se sidespejlene i begge sider, men på trods af det, virker sprossen forstyrrende. Et lille minus til CF på den konto.


Regional-trækker
Fra den to-akslede CF distributionsbil hoppede vi over i et seks-akslet vogntog med en tre-akslet CF-480 6x2/4 forrest. Vi kørte bilen på den længste teststrækning på godt 50 km fra Wittem til Valkenburg og retur, der bød på en typisk blanding af lande- og motorvejskørsel med flere lange stræk inklusiv nogle gode stigninger og lidt bykørsel.


Bilen var specificeret som en rigtig regional-trækker med det mellemhøje Space Cab-førerhus, MX13-motor på 480 hk samt fuldautomatisk 12-trins TraXon-gearkasse. Den lavere placering af CF-førerhuset i forhold til XF-førerhuset giver markant bedre ind- og udstigningsforhold, og med det mellemhøje Space Cab-tag er der masser af plads på en énmands-betjent bil til hvile og overnatning i førerhuset. Ved to mand på bilen i rigtig langturskørsel er CF Space Cab’en for lille, men så er det jo heldigt, at DAF i stedet kan levere det enorme XF-førerhus med det høje Super Space Cab-tag.


Fra 460 til 480
At vi kalder den en regional-trækker skyldes blandt andet, at dens akselkonfiguration med 3.950 mm akselafstand samt styrbar støtteaksel foran trækakslen. Det gør den både manøvredygtig og retningsstabil. Den nye 480-motor er en opgradering af den velkendte 460’er, og den nye motorvariant har rigeligt kraftoverskud til danske forhold med syv aksler på op til 56 ton vogntogsvægt. Ved testen var den dog kun læsset til de ”standard-europæiske” 40 ton, og det var bestemt ingen udfordring for den.


Takket være kraftoverskuddet skiftede TraXon-gearkassen ofte ved meget lave omdrejningstal, og det kræver lidt tilvænning at se nålen på omdrejningstælleren falde helt til 7-800 o/min. ved gearskift. Det var dog ingen panik, for det markante bundtræk gør, at motoren trækker løs uden skurren eller vibrationer.

Fra tidligere prøvekørsler ved vi, at CF’eren fortjener en større udbredelse, end den har. Med de seneste opgraderinger er den blevet endnu bedre, så vejen ligger nu banet for større succes. Den får varme anbefalinger med herfra …


Et af de få minusser i CF-serien er de to-delte sideruder, der giver en følelse af begrænset udsyn.









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst