Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

EU-Kommissionen har været efter Danmarks regler om kombinerede transporter

Onsdag 17. maj 2017 kl: 20:32
Share  


Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen retter ind efter, at EU-Kommissionen har sendt en åbningsskrivelse til Danmark om gennemførelsen af fælles regler for visse former for kombineret godstransport mellem medlemslandene. Åbningsskrivelsen kommer i forlængelse af en EU-pilotprojektsag mod Danmark om fortolkningen af et 23 år gammelt direktiv om kombinerede transporter

Transportorganisationen ITD peger på, at EU-Kommissionens åbningsskrivelse blandt andet går på, at EU-Kommissionen ikke finder, at Danmark ved at henvise til en generel bestemmelse i godskørselsloven har gennemført det 23 år gamle direktiv i dansk ret. Reelt har EU-Kommissionens løftede pegefinger ikke den store praktiske betydning, da kombi-direktivet allerede anvendes i Danmark i dag. VLAK-Regeringens tilretning er mest af formel karakter.


Efter EU-Kommissionens opfattelse omfatter reglerne om kombineret transport alle transporter mellem medlemsstaterne uanset, hvor godset kommer fra, eller hvor det skal hen. 


Danmark har hidtil fortolket EU-reglerne sådan, at de fragtede varer skulle have oprindelse eller destination i et EU-land, før varerne kunne køres som en kombineret transport. På baggrund af åbningsskrivelsen har den danske regering accepteret EU-Kommissionens synspunkter, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er derfor i gang med at udarbejde en ny bekendtgørelse om kombineret transport.


- Vi tager regeringens nye fortolkning til efterretning og formidler budskabet til vores medlemmer, så de kan efterleve gældende retspraksis. Når bekendtgørelsen træder i kraft, vil eksempelvis nationale vejtransporter i forlængelse af en søtransport, hvor varerne har oprindelse uden for EU, eksempelvis Kina, og bliver sendt til en større havn i EU for derefter ad søvejen at blive sendt videre til Aarhus eller Københavns Havn, kunne køres efter kombi-direktivet. Hidtil har en sådan transport ikke kunnet køres som en kombineret transport efter kombi-reglerne. Samme udfordring gælder varer, der kommer til EU fra tredjelande og i et medlemsland bliver omlæsset til jernbane for at blive sendt til Danmark, siger Maria Feldberg, der er jurist i ITD.

 
I kombi-direktivet er der opsat visse begrænsninger i forhold til længden af både vej-, bane- og søstrækningen. Ligeledes er der begrænsninger på hvilke transportindretninger, der kan anvendes. Der er ingen ændringer på dette område, da man her allerede følger kombi-direktivet.

 
Ifølge ITD’s oplysninger vil VLAK-Regeringen også klart definere i lovgivningen, hvem der er berettiget til vægtafgiftsrefusion i forbindelse med kombineret transport.

 
Der er i øjeblikket ingen dato for, hvornår ændringerne træder i kraft, og der skal fortsat ske anmeldelse af kombi-transporter til RUT-registret.


EU’s kombi-direktiv fra 1992 skal sikre gunstige vilkår for kombinerede transportløsninger, hvor varer transporteres ad landevej på den indledende eller afsluttende strækning og til den resterende strækning anvender jernbane, søtransport eller transport af indre vandveje. 








Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Internetforbindelse driller os
- Iværksætterflyttemand er endt i skifteretten
- PostNord får ny kommunikationsdirektør
- Tom kasse i transportvirksomhed i Brønshøj bliver lukket
- Vognmanden er dækket ind med sin nye opbygning
- Vognmand har fået overført to påhængsvogne til Mors
- Kran og hejs hører til de hurtige
- Freja Norge har succes med projektfragt
- Ny opbyggervirksomhed i Thisted har leveret den første opbygning
- Sværlasttraileren er nedbygget
- Tyske sanktioner kan baseres på hele transporten - også den i andre lande
- Tysk offentlig høring af Femern Bælt-forbindelsen er afsluttet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst