Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION EFTER SAMRÅD I TRANSPORTUDVALGET:

Regeringen skubber rundt med transportproblem

Tirsdag 16. maj 2017 kl: 13:17
Share  


Af: Redaktionen

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ønsker efter vognmandsorganisationen DTL opfattelse, ikke at forholde sig til, at europæiske vognmandsfirmaer lader filippinske chauffører køre deres lastbiler i EU-landene - også i Danmark. Ole Birk Olsen henviste på et samråd i Folketingets Transportudvalg tirsdag formiddag spørgsmålet til VLAK-Regeringen integrationsminister, som tager sig spørgsmål om opholds- og arbejdstilladelse i Danmark

Folketingets Transportudvalg, der også er Folketingets Bygnings- og Boligudvalg, havde bedt Ole Birk Olesen redegøre for, hvilke initiativer han ville tage for at forhindre, at danske vognmænd hyrer underbetalte chauffører fra tredjeverdenslande via andre i EU-lande.


DTLs administrerende direktør Erik Østergaard betegner ministerens henvisning som ren skubben rundt med aben.


- Jeg ved godt, at der er en ressortfordeling i regeringen, og transportudvalget havde åbenbart ikke umiddelbart ønsket at indkalde andre ministre til dette spørgsmål. Men det bør vel ikke afholde transportministeren fra at have en klar holdning til tredjelandschauffører på dansk grund ud fra transportmarkedets funktion uanset, hvordan de så er kommet ind i EU. Som DF-ordføreren udtalte: "Ministeren bør kere sig om de danske chaufførers vilkår”, siger Erik Østergaard.


Cabotageregler gælder ikke chaufføren
Transportministeren lagde på samrådet betydelig vægt på, at man ikke skal tale branchen ned, for der er jo i den danske del af branchen ingen nedgang i løn eller arbejdsforhold. Derfor bør man ikke på grund af udlændinges tilstedeværelse i branchen bruge dette som argument for branchens dårlige ry, mener ministeren.


- Nej, det er rigtigt, at danske chauffører har gode forhold relativt set. Men det er jo ikke det, der er sagens kerne. Problemet er, at man nu importerer udenlandsk arbejdskraft til minimumslønninger i virksomheder, der er etableret uden for Danmark, siger Erik Østergaard, der mener, at cabotagedebatten til dels tager et forkert udgangspunkt.


- Udvalget og ministeren kredsede meget om den kendsgerning, at cabotagekørsel har nogle indskrænkninger i forvejen i form af antal ture og antal dage. Men man skal også være opmærksom på, at cabotagereglerne i dag omfatter det trækkende køretøj - ikke chaufføren. Den samme chauffør kan udmærket godt ”shoppe rundt” i køretøjerne og dermed fortsætte udhulingen af reglerne. Det er en af de ting, som er svagheden ved cabotagereglerne i dag. Det forstærkes af, at tredjelandschauffører sluses ind i markedet uden for Danmark og senere opererer i for eksempel Danmark, siger Erik Østergaard.


En optagelse fra samrådet, der var indkaldt på initiativ af transportordførerne Claus Kvist Hansen fra Dansk Folkeparti og Karsten Hønge fra SF, kan ses her:





Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Internetforbindelse driller os
- Iværksætterflyttemand er endt i skifteretten
- PostNord får ny kommunikationsdirektør
- Tom kasse i transportvirksomhed i Brønshøj bliver lukket
- Vognmanden er dækket ind med sin nye opbygning
- Vognmand har fået overført to påhængsvogne til Mors
- Kran og hejs hører til de hurtige
- Freja Norge har succes med projektfragt
- Ny opbyggervirksomhed i Thisted har leveret den første opbygning
- Sværlasttraileren er nedbygget
- Tyske sanktioner kan baseres på hele transporten - også den i andre lande
- Tysk offentlig høring af Femern Bælt-forbindelsen er afsluttet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst