Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Dobbeltdækkeren til turistkørsel fylder 50 år

Mandag 15. maj 2017 kl: 10:18
Af: Mikael Hansen

Dobbeltdækkeren til turistkørsel fylder 50 år
Neoplan Skyliner igennem 50 år. Konrad Auwärter rejste fra Stuttgart til Bruxelles i 1967 for at bevise bussens kvaliteter.

I dag er det 50 år siden, at den tyske busproducent NEOPLAN lancerede sin første dobbeltdækkerbus i luksuskvalitet til turistkørsel.

I foråret 1967 forbløffede den unge tyske buskonstruktør Konrad Auwärter busbranchen med sin nyskabelse, en dobbeltdækker til turistkørsel. Det var helt utænkeligt på det tidspunkt, men alligevel troede den yngre søn af tysk busindustri grand old man Gottlob Auwärter på sit koncept og gjorde den første NEOPLAN Skyliner til en realitet. For at bevise bussens kvaliteter, kørte Konrad Auwärter den 12 meter lange bus fra Stuttgart til Bruxelles. Det skriver MAN Truck & Bus i en pressemeddelelse.


- På det tidspunkt troede ingen, at det overhovedet var muligt at køre en dobbeltdækker på motorvejen uden at vælte. Men vi overbeviste hurtigt tvivlerne, fortæller Konrad Auwärter.


Og dobbeltdækkeren tog markedet med storm. Til dato er der blevet produceret næsten 5.000 NEOPLAN Skyliner, der lige som de øvrige busser i NEOPLAN-programmet er blevet skræddersyet i mange varianter efter kundernes ønsker. Blandt nogle af de mest spektakulære versioner er bl.a. den 4-akslede Megaliner og den 4- eller sågar 5-akslede ledbus Jumbocruiser.


I dag er NEOPLAN nået til den 7. generation Skyliner siden introduktionen i 1967, og selv om NEOPLAN for længst har fået konkurrence på markedet, hører Skyliner fortsat til helt forrest i feltet. NEOPLAN har siden 2001 været en del af MAN-koncernen.


Dobbeltdækkere i bytrafik er en gammel sag
Ifølge dansk Wikipedia har dobbeltdækkerbusser i bytrafik været kendt siden buskørslens start først i 1900-tallet. Inspirationen kom fra hesteomnibusser, som ofte havde to etager. Der kørte i mange år dobbeltdækkerbusser i bl.a. Wien, Berlin og London. Bytrafikkens dobbeltdækkerbusser er i dag mest kendt fra London og andre engelske byer, men bruges også i mange andre byer.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Påsken betød færre passgerer i lufthavn ved Aalborg
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst