Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Ny teknik øger energieffektiviteten på to ro/ro-skibe

Tirsdag 9. maj 2017 kl: 16:00
Af: Redaktionen

Ny teknik øger energieffektiviteten på to ro/ro-skibe

ABB’s akselgeneratorer løfter energieffektiviteten på to ro/ro-skiber, som skal sejle for DFDS. De nye skiber er designet til at leve op til de nyeste miljøbestemmelser

De to skibe får akselgeneratorer installeret, hvilket gør, at hovedmotorerne opererer på et bredere, mere optimalt hastighedsområde. Akselgeneratorsystemet får drivkraften fra hovedmotorerne, og derved øges sikkerheden, hvis der skulle være fejl på hjælpemotoren. Skibenes hovedmotorer har også turboladere med ABB’s nyeste teknologi.


Juha Koskela, der er administrerende direktør for ABB’s Marine & Ports siger, at effektivitet og sikkerhed er hjørnestenene i søfartsindustrien.


- Vores akselgeneratorer indfører dette på begge DFDS-skibe. Det er ikke kun en miljøvenlig teknologi, det er også en meget rentabel teknologi, siger han.


Ved at bruge en alternativ energikilde, tillader akselgeneratoren optimering af hovedmotorerne og justering af stigning på propellerne, uanset skibets hastighed. Ved at tilføje belastningen til hovedmotoren forbedres den overordnede brændstoføkonomi. Systemet bliver skræddersyet til skibene, som vil være i drift i DFDS’ operationer i Nordsøen.


Akselgenerator-systemet gør det også muligt for skibene at tage hensyn til lokalsamfundet og miljøet, når de kommer i havn, da det kan kombineres med shore-to-ship forsyning. Det betyder, at skibet kan lukke for hjælpemotorerne ved kajen, hvilket igen mindsker udslip og vibrationer.


To high performance A270-L turbochargers til totaktsmotorer blev valgt til hvert skib, hvilket reducerer brændstofforbrug og dermed også udslip yderligere. Til de typiske krav på langsomtgående skibsmotorer, tilbyder turbochargers en større fleksibilitet på motordrift: høj trykjustering til del- eller lavlast og designet til den højeste effektivitet ved langsom og ultra-langsom sejlads.


De to Ro-Ro’er med 6.700 lane meter kapacitet, er de største fragtskibe nogensinde, der bygges til DFDS. Skibene bygges på Jinling Shipyard i Kina med levering i begyndelsen af 2018 med en option på yderligere fire skibe.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst