Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Scania er også med på OppCharge-ladere

Tirsdag 9. maj 2017 kl: 09:49
Af: Redaktionen

ABB-koncernen, der blandt andet leverer opladningsudstyr til el-drevne køretøjer, skal levere to hurtigladere til Östersund i det nordlige Sverige. Laderne, der er baseret på OppCharge-konceptet, er en åben forbindelse for automatisk opladning af el-busser fra en hvilken som helst producent og benytter en pantograf på infrastrukturen til at forbinde bus og ladestation. I Östersund skal laderne søger for, at elektriske busser fra Scania, hele tiden er i stødet, så de kan transporterer passagerer fra sted til sted

Scania er også med på OppCharge-ladere
I sidste kvartal i år skal to ABB HVC300P hurtigladere i et forsøg i koldt klima oplade seks hel-elektriske Scania busser. Forsøgene udføres i samarbejde med de offentlige myndigheder, herunder Östersund by, Krokom kommune, transportmyndighederne i Jämtland Härjedalen, det offentligt ejede forsyningsselskab Jämtkrat og Trafikverket.


Busserne betjenes af Nettbuss, der er et datterselskab til de Norske Statsbaner (NSB), som er det andet største busselskab i Norden. De to ladestationer bygges i hver sin ende af en 14 km lang hovedbuslinje i Östersund og giver strøm til seks busser. Med 10 minutters ladning vil busserne køre hvert kvarter med 100 ture hver dag. ABB’s hurtigopladere er forbundet til ”skyen” for at muliggøre fjerndiagnostik og styring samt modtage trådløse software opdateringer for at sikre maksimal tilgængelighed.


Östersund Kommune lavede separate udbud for busserne og deres ladeinfrastruktur med udgangspunkt i OppCharge-interfacet, som er foreneligt med en række busmodeller, herunder el-hybrider. I 2015 modtog Östersund ”European Mobility Week Award” som anerkendelse for kommunens arbejde med at sørge for bæredygtig transport i byen. Projektet med Scania og ABB udvider kommunens udvikling inden for bæredygtig transport. 


Fossilfri transport om 13 år
- Indførelse af batteridrevne el-busser er rigtig spændende, siger Anne Sörensson, der er projektleder hos Östersund kommune. 


- De bidrager til at opnå vores mål om transport uden fossiler i 2030, siger hun videre.


Frank Muehlon, der er chef for ABB’s Global Business for Electric Vehicle Charging Infrastruture, siger, at ABB er glade for at vinde projektet i Östersund samt samarbejdet med Scania.


- En vigtig del af vores strategi er at støtte åbne industri-interfaces som OppCharge, så ABB’s ladere kan benyttes af forskellige busproducenter nu og i fremtiden. Vi mener, dette er vigtigt for byer og aktører, der er interesseret i at elektrificere deres buspark, siger Frank Muehlon.


Det kolde klima i Östersund gør det til en optimal testmulighed for ABB’s hurtigladere, som er designet til at være driftsikre i ekstreme miljøer.


- Med sæsonbestemt klima -  kolde vintre og moderat varme somre, er Östersund det ideelle sted til test af ydeevnen i faktisk drift. Testene af en del af den igangværende udvikling af elbusser, siger Anna Carmo e Silva, der er chef for Scania Buses and Coaches.


ABB leverer teknologisk førende lade-løsninger til bæredygtig mobilitet og har siden 2010 solgt ca. 5.000 hurtigladere verden over til personbiler. I løbet af det seneste år har ABB sat OppCharge-ladere til hybrid og rene elbusser i drift i i Bertrange (Luxembourg), Luxembourg by, Göteborg (Sverige) og Namur (Belgien).


Om ABB’s busopladere
  • Nemt at integrere i eksisterende buslinjer (en omvendt strømaftager muliggør anvendelse af et prisvenligt lavvægts-interface på taget af bussen)
  • Modulopbygget design med en opladningseffekt på 150 kW, 300 kW, 450 kW eller 600 kW
  • ABB’s udvalg af tilslutningsfunktioner giver maksimal tilgængelighed, høj oppetid og hurtig service
  • OppCharge er baseret på IEC 61851-23. Den internationale standard for hurtigopladning af elektriske køretøjer sikrer, at relevante sikkerhedssystemer er på plads, at den elektriske konstruktion overholder forskrifterne, og at systemarkitekturen samt arbejdsprincippet fremadrettet understøttes af de fleste bilfabrikater.

Interesserede kan læse mere om OppCharge på www.oppcharge.org






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst