Forsiden
      

Kampen om at blive dansk DAF Master mekaniker var tæt

Onsdag 26. april 2017 kl: 08:23
Af: Redaktionen

Kampen om at blive dansk DAF Master mekaniker var tæt
Gruppebillede af alle de skandinaviske deltagere.

Fornylig konkurrerede tre kandidater om at blive den bedste danske DAF Master mekaniker 2017. De skulle igennem otte hårde test og havde kun 40 minutter til hver opgave. Det var en tæt finale, som Mike Christensen vandt til sidst. Med denne sejr i hus går han videre til den europæiske finale ”DAF European Technician of the Year” i april næste år

Kampen om at blive dansk DAF Master mekaniker var tæt
Mike Christensen får overrakt vindertrofæet af Jan van Keulen, adm. direktør DAF Trucks N.V. - DAF North West.
De tre DAF Master mekanikere kvalificerede sig til finalen tidligere på året via en indledende runde, der fokuserede på teoretisk viden. De skulle besvare omkring tredive online spørgsmål. Mike Christensen (P. M. Lastvognsservice A/S), Stefan Gregersen (ESA Trucks Danmark A/S) og Lars Klitgaard (AMC Lastbiler A/S) opnåede de højeste scorer. De to sidstnævnte finalister fik henholdsvis anden og tredjepladsen.

Opgaverne varierede i at finde fejl i motorstyring og andre systemer til hurtigt at finde information på DAF’s tekniske e-portal. 


Fyrre minutter pr. opgave er ifølge Harry Brekelmans, der er Manager Dealer Development & Training hos DAF, ret stramt.


- Det var svært at fuldføre opgaven indenfor den givne tidsramme. Den samlede vurdering var derfor ikke primært baseret på løsningen, men også hvordan de fandt frem til det. Hvad arbejder mekanikeren hen mod? Er der struktur i det? siger han og peger på, at planlægning, tilgang, effektivitet, minutiøst arbejde og kommunikationsevner i samarbejdet med kunden også er væsentlige vurderingskriterier.

Lastbilmekaniker bliver i stigende grad it-specialist
Finalen blev afholdt i Holland i et yderst rent og pænt arbejdsmiljø, hvor kandidaterne skulle finde fejl, som bevidst var indlagt i DAF lastbiler fra LF, CF og XF serierne. 


Udviklingen i elektronik går meget hurtigt. Især Euro 6 har meget mere elektronik på grund af indførelsen af ​​nye computerstyrede systemer. Elektronisk testudstyr og en bærbar computer er derfor i dag vigtige redskaber. Derfor bliver lastbilmekanikere i stigende grad it-specialister. 

Vinder Mike Christensen ser allerede frem til den europæiske konkurrence næste år. 
- Hvis opgaverne er lige så hårde som i denne nationale finale, vil det være en stor udfordring. Jeg må sige, at opgaverne var helt realistiske med problemer, der let kunne opstå i praksis. Det var nyt for mig i forhold til tidligere finaler, jeg har deltaget i. Jeg vil råde alle DAF mekanikere til at deltage i fremtidige konkurrencer. Det er sjovt, og det betyder, at du nødt til at holde din viden og færdigheder på et højt niveau, siger Mike Christensen.









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst