Rapport om selvsejlende skibe bliver positivt modtaget
Mandag 20. marts 2017 kl: 11:25
Af: RedaktionenSøfartsstyrelsen og DTU har fremlagt en ny rapport, som kan bane vejen for autonome skibe. Rapporten konkluderer blandt andet, at en større grad af autonomi sandsynligvis kan øge sikkerhed i driften af skibene for eksempel i form af færre kollisioner. Selv om der stadig er en række juridiske og tekniske aspekter, som skal analyseres nærmere, ser Danmarks Rederiforening gode perspektiver i det
DTU konkluderer også, at mindre fartøjer i national fart vil være et godt sted at starte udviklingsprojekter og afprøvning af autonome skibe.
- Der ligger utrolig mange muligheder i autonome skibe. På større oceangående skibe kan avancerede systemer til at understøtte beslutninger og optimere skibets operation være vejen frem til at øge sikkerheden og effektiviteten. På mindre skibe som slæbebåde, service fartøjer og mindre færger kan fjernstyring virkelig optimere driften af skibet, siger Per Winther Christensen, der er teknisk chef i Danmarks Rederiforening.
Danmarks Rederiforening forklarer, at autonome skibe ikke er det samme som førerløse skibe i alle tilfælde. Der kan være mange grader af autonomi fra simple til mere avancerede beslutningsstøttesystemer over fjernstyrede skibe til helt førerløse skibe. Beslutningsstøttesystemer kan eksempelvis hjælpe officeren med at analysere store mængder kompleks data. Systemet kan så foreslå officerens handling eller selv udføre handlingen under officerens overvågning. Derfor er det godt, at der kommer nye tanker på banen:
- For de store oceangående skibe er det særligt interessant, at Søfartsstyrelsen fortsætter i et projekt med DTU vedrørende elektronisk udkig. Bliver det muligt og accepteret af FN’s maritime organisation IMO at holde elektronisk udkig, vil et skib kunne designes radikalt anderledes. Der vil ikke længere være behov for at placere broen så højt, at der er udsyn over containerne. På den måde kunne lastkapaciteten sandsynligvis forøges og dermed kan CO2 belastningen per container reduceres, siger Per Winther Christensen.
I Finland og Norge arbejdes der også på udvikling af autonome skibe. Rolls-Royce har startet opbygningen af et nyt forsknings- og innovationscenter for fjernstyrede og autonome skibe i Finland.
Danmarks Rederiforening peger på, at det er vigtigt, at Danmark også er med helt fremme i denne udvikling. DTU-rapporten kommer derfor på et godt tidspunkt i forhold til at få fokus på området. Der ligger et stort potentiale for Det Blå Danmark i udvikling af systemer, der kan understøtte autonom drift af fremtidens skibe.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |