Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Rapport om selvsejlende skibe bliver positivt modtaget

Mandag 20. marts 2017 kl: 11:25
Share  


Af: Redaktionen

Søfartsstyrelsen og DTU har fremlagt en ny rapport, som kan bane vejen for autonome skibe. Rapporten konkluderer blandt andet, at en større grad af autonomi sandsynligvis kan øge sikkerhed i driften af skibene for eksempel i form af færre kollisioner. Selv om der stadig er en række juridiske og tekniske aspekter, som skal analyseres nærmere, ser Danmarks Rederiforening gode perspektiver i det

DTU konkluderer også, at mindre fartøjer i national fart vil være et godt sted at starte udviklingsprojekter og afprøvning af autonome skibe.


- Der ligger utrolig mange muligheder i autonome skibe. På større oceangående skibe kan avancerede systemer til at understøtte beslutninger og optimere skibets operation være vejen frem til at øge sikkerheden og effektiviteten. På mindre skibe som slæbebåde, service fartøjer og mindre færger kan fjernstyring virkelig optimere driften af skibet, siger Per Winther Christensen, der er teknisk chef i Danmarks Rederiforening.


Danmarks Rederiforening forklarer, at autonome skibe ikke er det samme som førerløse skibe i alle tilfælde. Der kan være mange grader af autonomi fra simple til mere avancerede beslutningsstøttesystemer over fjernstyrede skibe til helt førerløse skibe. Beslutningsstøttesystemer kan eksempelvis hjælpe officeren med at analysere store mængder kompleks data. Systemet kan så foreslå officerens handling eller selv udføre handlingen under officerens overvågning. Derfor er det godt, at der kommer nye tanker på banen:


- For de store oceangående skibe er det særligt interessant, at Søfartsstyrelsen fortsætter i et projekt med DTU vedrørende elektronisk udkig. Bliver det muligt og accepteret af FN’s maritime organisation IMO at holde elektronisk udkig, vil et skib kunne designes radikalt anderledes. Der vil ikke længere være behov for at placere broen så højt, at der er udsyn over containerne. På den måde kunne lastkapaciteten sandsynligvis forøges og dermed kan CO2 belastningen per container reduceres, siger Per Winther Christensen.


I Finland og Norge arbejdes der også på udvikling af autonome skibe. Rolls-Royce har startet opbygningen af et nyt forsknings- og innovationscenter for fjernstyrede og autonome skibe i Finland.


Danmarks Rederiforening peger på, at det er vigtigt, at Danmark også er med helt fremme i denne udvikling. DTU-rapporten kommer derfor på et godt tidspunkt i forhold til at få fokus på området. Der ligger et stort potentiale for Det Blå Danmark i udvikling af systemer, der kan understøtte autonom drift af fremtidens skibe. 




Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Maritime virksomheder fusionerer og skaber nye arbejdspladser
- Føderuter ind i Tyskland må vente på lasten i containerhavne
- Cybersikkerhedsvejledning om bord på skibe er blevet opdateret
- Fyret er fra 1788 - og bliver renoveret
- Skibsfarten er sejlet tættere på en klimaaftale
- Shipping-koncern vil overtage det meste
- Rederiorganisation vil hjælpe konventionen om ballastvand på vej
- Sikkerhedschefen har ledet Rigspolitiet’s afdeling for Cyber Crime
- Skibe er en solid aktivklasse
- YouTuber skal få unge til at vælge søvejen
- Skifteskibet er sat i søen og snart klar til vagtskifte
- Rammerne for skibsfartens klimastrategi er lagt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst