Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tre lande undersøger grundlaget for ø-byggeri

Onsdag 8. marts 2017 kl: 15:56
Af: Redaktionen

En kunstig ø på Dogger Banke i Nordsøen skal bære fremtidens havmøller frem til deres placering. Det er idéen bag en undersøgelse, som el-net operatører fra Holland, Tyskland og Danmark vil gennemføre

Ved at anlægge seks kvadratkilometer stor kunstig ø midt i Nordsøen kan fremtidens udbygning af vindenergi blive mere effektiv, bedre og billigere. Den kunstige ø, der skal have en landingsbane og havn og anlægges på Dogger Banke midt i Nordsøen, kan blive et vigtigt knudepunkt i Nordsølandenes fremtidige elsystem.


Danske Energinet.dk vil 23. marts underskrive en aftale med eltransmissionsselskaberne i Holland og Tyskland - begge TenneT - for at undersøge muligheden for at lave et knudepunkt for vindenergi midt mellem England, Danmark, Holland og Norge.

 
- Det lyder måske skørt og science fictionagtig, men en ø på Dogger Banke kan vise sig at gøre fremtidens vindenergi meget billigere og mere effektiv, siger Torben Glar Nielsen, der er teknisk direktør i Energinet.dk.


70 GW og 80 millioner forbrugere
Rundt om øen kan man sætte flere tusinde havmøller op, og strømmen fra flere landes havmølleparker kan samles og sendes på kryds og tværs til forbrugerne i Nordsølandene. 


Øen vil blive knudepunkt for måske 30 GW (gigawatt) vindmøllestrøm. Til sammenligning er det maksimale danske elforbrug i dag 6,1 GW. Visionen er at etablere i alt 70-100 GW vindmøller og måske flere kunstige øer på Dogger Banke. 


Kommer man op på en produktion på 70 GW, kan man forsyne 80 millioner europæere med strøm.


Planen om en kunstig ø på Dogger Banke er fostret af TenneT. Den kommer oven på EU’s vurdering af, at vindproduktionen i Nordsøregionen kan tidobles frem mod 2030, samt en aftale  energiministrene fra Nordsølandene indgik sidste år for at fremme samarbejdet om havvind.
 

TenneT Holland, TenneT Tyskland og Energinet.dk underskriver et ”memoran-dum of understandment” og indgår dermed i et samarbejde for at undersøge potentialet. Foreløbigt undersøges potentialet i de kommende år. Skulle det vise sig, at det er en god ide at lave en kunstig energiø, vil strømmen nok tidligst begynde at flyde 2030-2035. 


- Men der er også brug for at tænke langsigtet, siger Torben Glar Nielsen.


Fakta om den mulige ø
  • En ø på kan blive 6 kvadratkilometer. Den kan udgøre 0,02 procent af det samlede areal på Dogger Banke
  • 200 millioner kubikmeter sand skal danne øen
  • Øen vil kunne samle strøm fra flere tusinde havmøller, i alt 30 GW (gigawatt). I dag er Danmarks maksimale elforbrug 6,1 GW
  • Øen kan få 15 konverterstationer/omformerstationer på hver 2 GW (gigawatt) - konvertere, der er flere gange større end de nuværende største danske konvertere
  • Det anslås at ville koste 1,5 milliarder euro at bygge øen  i sand og sten. Dertil kommer udgifter til elanlæg
  • En overordnet vision er at to eller flere øer i Nordsøen kan blive knudepunkt og opsamle op til 70-100 GW vindmøllestrøm. 70 GW svarer til 7000 10MW møller. Møllerne vil dække et areal på 11.400 kvadratkilometer
  • 80 mio. europæiske forbrugere kan forsynes fra 70 GW energiøer









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst