Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION KOMMENTERER FORSLAG FRA DF OG SF

Danske særregler for transportsektoren er en hæmsko for vækst

Fredag 24. februar 2017 kl: 12:32
Af: Redaktionen

Om to måneder ventes EU-Kommissionen at fremlægge en ny vejpakke med fokus på fair konkurrence og fair regler for den europiske landtransportsektor. Transportorganisationen ITD undrer sig derfor over, at SF og DF vil stille et beslutningsforslag i Folketinget om en række krav og sanktioner, der skal dæmme på mod socialdumping og snyd i landtransportbranchen. Forslaget fra DF og SF får opbakning fra S og har dermed et flertal bag. ITD betegner forslagt som danske enegang i EU, hvor en række andre lande har indført nationale regler om krav om eksempelvis mindstelønsbetaling

ITD mener, at dansk enegang og danske særregler for transporterhvervet er den helt forkerte vej at gå.


- I ITD er vi også stærkt optaget af at sikre fair konkurrencevilkår i det internationale transporterhverv. Problemet med SF og DF’s beslutningsforslag er deres ambition om, at de vil beskytte det danske transportmarked ved at indføre en række nationale særregler i Danmark. Det er ikke vejen frem, hvis man vil sikre fair konkurrence og ordnede vilkår i transportsektoren, siger Karen Roiy, der er public affairschef i ITD.


- Vi vil klart anbefale, at politikerne på Christiansborg lige nu holder stærkt fokus på den kommende vejpakke fra EU-Kommissionen. Vi sikrer kun fair konkurrence i transportsektoren gennem fælles europæiske regler. Det er den tilgang EU-Kommissionen ønsker, og som de har arbejdet med igennem længere tid. Derfor forventer vi os meget af udspillet fra Kommissionen, som bliver præsenteret om cirka to måneder, siger Karen Roiy og fortsætter:


- Transporterhvervet er internationalt. Vi lever af at fragte vores varer ud til kunder i hele Europa. Transportvirksomhederne har derfor brug for klare, ensartede og solide regler, der gælder for alle EU-lande - ikke at hvert enkelt land opfinder deres egne systemer og særregler for de internationale transporter. Det vil i sidste ende være en hæmsko for både den danske og europæiske vækst.

 
EU’s vejpakke forventes blandt andet at indeholde i en ny definition på cabotagekørsel, bedre digital kontrol og koordinering af vejskatter i Europa.


ITD vil gå i dialog med de involverede partier om, hvordan man kan komme tættere på en fælles forståelse af, hvordan man kan forbedre rammerne for transportsektoren og komme med indspil til den kommende vejpakke fra EU-Kommissionen.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst