Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION:

PostNord’s aktiviteter kan outsources

Onsdag 22. februar 2017 kl: 18:02
Af: Redaktionen

Siden 2011 er egenkapitalen i Post Danmark reduceret fra knap 3,8 milliarder kroner til 1,26 milliarder kroner ved udgangen af 2015. Med det varslede underskud for 2016 på 1,5 milliarder kroner. er egenkapitalen i Post Danmark væk. Navnet Post Danmark er ved at blive skrevet ind i historien, da selskabet er en del af dansk-svenske PostNord

Vognmandsorganisationen DTL - Danske Vognmænd peger på, at det langt er de breve og pakker, der er omfattet af befordringspligten, som bidrager til post-koncernens underskud. Ifølge DTL kommer 84 procent af underskuddet på 270 millioner kroner i 2015 fra andre forretningsområder end det, som mange i almindelighed opfatter som ”post”.


DTL: Kan klares af private
- Det er området for pakker og stykgods, som lige så godt kan varetages af private vognmænd. Og når vi nu er i gang, er der heller ingen fornuftige argumenter for, at det befordringspligtige område ikke også kunne outsources til private virksomheder. Det kan ske ved frasalg af de underskudsgivende aktiviteter eller en privatisering. Vi foretrækker det første, siger administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard.


Han udtrykker forståelse for politikernes bekymring for, om posten kan nå ud i yderområderne, hvis det staten opgiver sit engagement i post-aktiviteterne. Men problemet fjernes ifølge DTL ikke ved at kaste gode skatteyderpenge efter dårlige.


- Flere af de private pakkeselskaber og stykgodstransportører er landsdækkende. Det er de ikke, fordi de er pålagt det af lovgivning, men fordi kunderne ønsker det. De leverer til hele landet, og det er grundløst at hævde, at mennesker i tyndt befolkede områder risikerer ikke at kunne få leveret. Der må helt sikkert også kunne findes en løsning for de postbefordringspligtige forsendelser, herunder brevene. Det er set i andre lande, siger Erik Østergaard.


Han peger på, at PostNord i Danmark i årevis har kunnet tilbyde momsfri fragt på pakker til kunderne via de særlige portoudlægsregler, som ikke kendes fra andre lande. Staten er dermed gået glip af store momsindtægter. Den praksis blev dog afskaffet af Skat 1. januar i år. Samtidig har PostNord har haft, hvad DTL betegner som “en lukrativ udligningsordning, hvor man har kunnet tørre sit underskud af i konkurrenterne”. 


Den ordning er i dag afskaffet ved lov, men da den stadig kommer til at gælde regnskabsåret 2016, kan konkurrenterne risikere at skulle bøde for underskuddet sammen med skatteyderne.


- Tilførsel af yderligere kapital vil næppe løse problemet og volder formentlig betydelige udfordringer i forhold til reglerne om statsstøtte. Og basalt set handler det her om en tidligere statsejet monopolvirksomhed, som til trods for en række begunstigende særregler ikke har været i stand til at tjene penge og på ganske få år har formøblet flere hundrede millioner skattekroner. Mønsteret er desværre set før, og der er kun en rigtig løsning - afvikling, siger Erik Østergaard og nævner, at salget af DSB gods for 17 år siden i år 2000 fik elimineret et betragteligt underskud i en statsejet virksomhed uden serviceforringelser for kunderne.


Transportminister Ole Birk Olesen (LA) mødes i aften med ordførerne på postområdet for at drøfte udviklingen, efter at den svenske erhvervsminister har lagt afstand til underskuddet i PostNords danske aktiviteter.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst