Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Distributionsvognmænd kan blive helt elektriske

Tirsdag 21. februar 2017 kl: 12:03
Af: Jesper Christensen

Mercedes-Benz vil i år teste sin el-lastbil hos kunder i virkelighedens verden. De første eksemplarer af Urban eTruck, som har en totalvægt på 25 ton og rækkevidde på cirka 200 km, vil blive sendt til test hos kunder i løbet af året

Distributionsvognmænd kan blive helt elektriske
I september sidste år viste Mercedes-Benz en prototype på en tung, eldreven lastbil til distributionskørsel. Den tyske lastbilproducent melder om overvældende reaktioner og sender nu en mindre serie af 25-tons bilen Urban eTruck i produktion og test hos over 20 forskellige kunder. Urban eTruck bliver ifølge Mercedes-Benz verdens første tunge og helt eldrevne lastbil.


- Vi tager dermed de første skridt mod en fuld serieproduktion, og i 2020 vil vi have bilen fuldt lanceret, siger Stefan Buchner, der er global chef for Mercedes-Benz Trucks.


Mercedes-Benz peger på, at urbanisering og distributionskørsel i byerne kun vil stige i fremtiden, og at det er med til at skabe et større behov for elbiler, som kan udføre leverancer med minimal belastning med støj og røg. Hos Mercedes er man sikker på, at dette er en sektor, hvor eldrevne biler vil slå igennem inden længe. Batteriernes vægt er ikke længere et stort problem, og kombinationen af kortere afstande og faste terminaler med relativt lange laste-tider er perfekt for eldrevne biler.


Emissionsfrie og stølsvage
Urban eTruck, der har en nyttelast på 12,8 ton, er emissionsfri og stille som en hvisken, hvor den kører. I løbet af 2017 vil et antal biler slippes løs i trafikken i Tyskland for at vurdere, hvordan bilen fungerer i drift i virkelighedens verden - ikke mindst lade- og batterisystemet. Det bliver både 18- og 25-tons versioner med kasse (med og uden køl) og med forskellige chassisopbygninger.


Erfaringer fra andre lastbilproducenter, der har eksperimenteret med el-drift, er, at de elektriske drivliner fungerer teknisk fint, når der er strøm på bilen. Hos Mercedes-Benz’ tyske konkurrent MAN Truck & Bus har man erfaret, at den største kilde til driftstop med el-drevne biler har været, at chaufførerne har glemt at sætte stikket i, så der kunne komme strøm på batteriet efter dagens kørsel.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst