Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rederi har gjort to færger klar til batteridrift

Mandag 20. februar 2017 kl: 11:21
Af: Redaktionen

Færgerne Tycho Brahe og Aurora, der sejler på HH Ferries forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg har begge været på værft i havnebyen Landskrona på den svenske vestkyst mellem Malmö og Helsingborg. Her har færgerne fået monteret de containere og dækhuse, som skal rumme færgernes batterier og øvrige teknik

Rederi har gjort to færger klar til batteridrift
Tycho Brahe og Aurora er tilbage i trafik, og færgernes nye profil kan ses, når de krydser Øresund. 


- Vi valgte at tage færgerne ud af drift et par døgn for til gengæld at kunne montere battericontainerne allerede nu. Det gav os mulighed for at få færgerne ud at sejle igen hurtigst muligt, idet teknikerne herefter kan arbejde videre i og omkring containerne, selvom færgerne er i normal drift mellem Helsingborg og Helsingør, siger administrerende direktør Henrik Rørbæk, HH Ferries Group. 


Containerne og dækhuse skal rumme batterier, transformatorer, convertere og køleanlæg, og de grundlæggende installationer til at forbinde teknikken i containerne med færgernes motorrum blev forberedt i september sidste år.


- Containerne på færgernes øverste dæk er meget synlige beviser på projektets fremdrift, og vi følger planen, så den første færge kan sejle på batterier inden sommersejlplanen. Vi ser frem til at indføre batteridrift som det første rederi i verden med en så højintensiv fartplan, siger Henrik Rørbæk. 


Det er en del af HH Ferries Groups strategi at satse på tiltag, der forbedrer miljøet. Færgerne mellem Helsingør og Helsingborg har siden 2007 opfyldt de emissionskrav, som blev indført 1. januar 2015. Med installation af batterier reduceres emissionerne yderligere i forhold til de nuværende regler for udledning. 


Ombygningen af de to færger er den største enkeltstående projektinvestering i virksomhedens historie og forventes at udgøre knap 300 millioner svenske kroner - knap 240 millioner danske kroner. INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, har valgt at støtte projektet med omkring 120 millioner svenske kroner.


Interesserede kan se mere om batteriprojektet her: 

 
Om Scandlines Helsingør-Helsingborg 
  • Scandlines Helsingør-Helsingborg er en færgerute, som med afgange hvert kvarter dagæogt transporterer op til 50.000 passagerer og 9.000 biler over Øresund med en overfartstid på 20 minutter
  • I 2016 transporterede Scandlines Helsingør-Helsingborg 7,3 millioner passagerer plus 1,4 millioner personbiler, 410.000 lastbiler og 20.000 busser, hvilket svarer til omkring 20 procent af de køretøjer, der krydsede Øresund
  • Overfarten bidrager til at skabe omkring 2.000 afledte job i regionen




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst