Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Ny partnerskabsaftale for Grøn Skibsfart skal sikre miljøbeskyttelse og lige konkurrencevilkår

Onsdag 14. december 2016 kl: 10:46
Af: Redaktionen

Danmarks Rederiforening, Miljø- og Fødevareministeriet og Erhvervsministeriet har indgået et partnerskab for at styrke samarbejdet og dialogen på tværs af Det Blå Danmark inden for det maritime miljøområde. Partnerskabet skal varetage danske interesser på globalt plan


Der kom fart på drøftelserne om internationale krav til skibes miljøpåvirkning på oktober-mødet i Miljøkomitéen under FN’s internationale søfartsorganisation IMO. Især de nye grænser for udledning af svolvoxider (SOx) og kvælstofoxider (NOx), som træder i kraft inden for få år, vil få stor betydning for erhvervet og miljøet. Men det kræver videre drøftelser og indspark fra de enkelte lande at klarlægge, hvordan de nye globale regler konkret skal eksekveres og håndhæves.


Et partnerskab mellem Danmarks Rederiforening, Miljø- og Fødevareministeriet og Erhvervsministeriet skal varetage danske interesser og komme med forslag til IMO, der skal bidrage til at maksimere de miljømæssige fordele ved skærpede internationale krav og samtidig sikre lige konkurrencevilkår for erhvervet.


Partnerskabsaftalen udmøntes i en handlingsplan, som blandt andet indeholder initiativer, der retter sig mod udvikling af ny teknologi og har fokus på brændstofleverandører. Derudover indeholder handlingsplanen en fælles dansk indsats for at påvirke resten af verden til at se fordelene ved ensartet og effektiv implementering og håndhævelse af miljøreglerne.


Partnerskabets første aktivitet er en konference, som afholdes onsdag i Søfartsstyrelsen for en række virksomheder fra især Det Blå Danmark med fokus på implementering og håndhævelse.


- Det Blå Danmark kan få store fordele af de nye globale grænser, fordi vi i Danmark er frontløbere når det for eksempel gælder grøn maritim teknologi. Og det er noget, som giver vækst og beskæftigelse til gavn for hele det danske samfund. Samtidig er det vigtigt med et tæt samarbejde mellem de danske maritime erhverv og myndigheder om at fremme håndhævelse af reglerne, hvis vi skal sikre de bedste konkurrencevilkår, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.


Skærpede regler for svovludledning har siden 2015 været en realitet i de såkaldte SECA-områder, der omfatter alle danske farvande. Men fra 2020 skærpes grænsen i resten af verden med næsten 90 procent, hvilket betyder, at skibe enten skal anvende renere brændstof eller installere udstyr om bord, der renser røggassen. I 2021 indføres desuden NOx-kontrolområder i Nord- og Østersøen, som betyder, at nye skibe fremover skal udlede 75 procent mindre NOx end hidtil.


Endelig drøftes andre typer luftforurening fra skibsfarten - eksempelvis partikelforurening - jævnligt i internationale fora. Alle disse krav og forhandlinger kan håndteres bedre fra dansk side, når erhvervet og myndighederne har en fast ramme for deres samarbejde.


- De nye miljøkrav er afgørende for en grønnere global skibsfart, men der ligger en stor opgave foran os med at sikre, at reglerne overholdes. Det kræver en fælles indsats mellem myndigheder og erhverv, og derfor er jeg rigtig glad for det styrkede samarbejde i Partnerskab for Grøn Skibsfart, siger administrerende direktør i Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen.


Partnerskabet er en udbygning af et tidligere partnerskab mellem Rederiforeningen og Miljøstyrelsen. I den nye udgave er partnerskabet styrket med deltagelse af Søfartsstyrelsen.


Interesserede kan læse partnerskabets aftaletekst og handlingsplan her:











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst