Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Sveriges kollektive bustransport kører klimasmart

Tirsdag 15. november 2016 kl: 16:00
Af: Jesper Christensen

En ny statistikrapport om busbranchen i Sverige udgivet af organisationen Sveriges Bussföretag viser, at busserne er de køretøjer i Sverige, der er yngst og desuden er blevet fornyet mest gennem de seneste ti år. Ifølge rapporten er middellevetiden for en svensk bus fire år

Dermed konstaterer forfatterne til rapporten, at de rejsende i den kollektive bustrafik i Sverige rejser med klimavenlige busser i hele landet. Busserne er med til at køre bilparken frem mod målet om at være fossilfri. I dag kører 75 procent af busserne i den offentligt styrede bustrafik, der udgør 90 procent af den samlede bustrafik i Sverige, på bæredygtigt brændstof - eksempelvis RME, HVO og biogas.


Antallet af busser, der kører på RME, HVO eller biogas er mere end fordoblet, og elektrificeringen af busdriften er stærkt på vej.


Bustrafikkens udslip af drivhusgasser er faldet med over 20 procent siden 2000. I samme periode er trafikarbejdet steget hvert år. Blekinge Län fører i omstillingen til en fossilfri bus-flåde tæt efterfulgt af Stockholms Län og Södermanlands Län.


En svensk bus kører i snit 55.990 kilometer på et år, mens en personbil kører 12.220 km årligt. 


- Over halvdelen af alle rejser i den regionale svenske kollektive trafik sker med busser, siger Anna Grönlund, der er branchechef og viceadministrerede direktør i Sveriges Bussföretag. 


Hun peger på, at hvis busselskaberne fortsat skal kunne tilbyde de rejsende i den kollektive trafik klimasmarte rejser, er det vigtigt med langsigtede og holdbare spilleregler for busbranchen. Det er vigtigt at udformningen af skatter og adfærdsregulerende afgifter på biobrændsel og el gavner omstillingen til en fossiluafhængig bestand af køretøjer.


- Vi er urolige ved, at S-Regeringen ikke giver os besked om fremtidige vilkår for fornybare og fossilfrie brændstoffer efter 2018. Hvordan skal vi kunne vove at investere og satse videre på nye køretøjer, tankanlæg ved vore anlæg og smarte løsninger ved stoppesteder og depoter, når vi ikke ved, hvad der gælder, siger Anna Grönlund.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst