Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Søfartsstyrelsen starter projekt om ubemandede skibe sammen med DTU

Tirsdag 25. oktober 2016 kl: 11:46
Af: Redaktionen

Færerløse biler, førerløse busser og nu også førerløse skibe er på vej. Teknologien udvikles med rekordfart. Førerløse skibe kan blive virkelighed inden for ganske kort tid. Nu igangsætter Søfartsstyrelsen i samarbejde med DTU et forstudie om autonome skibe.


Teknologien for ubemandede skibe kommer, men hvor, hvornår og i hvilket omfang vides endnu ikke præcist. Men nu tages et skridt i den rigtige retning, når Søfartsstyrelsen sammen med DTU igangsætter et forstudie om autonome skibe. Søfartsstyrelsens samarbejde med DTU skal i første omgang øge det fælles vidensniveau og sætte de indledende rammer, så udviklingen og brugen af ubemandede skibe kan ske på forsvarlig vis. Det skriver Søfartsstyrelsen.


Visionen om førerløse eller autonome skibe er ikke ny. Men nu har udviklingen af især softwaresystemer med stor datakraft samt udviklingen inden for robotteknologi og selvkørende biler gjort det førerløse skib højaktuelt – ikke mindst for Det Blå Danmark, der generelt har et højt teknologiniveau.


Forstudiet med DTU
Det planlagte forstudie vil blive afviklet under DTU’s projekt for forskningsbaseret maritim rådgivning, der er finansieret af Den Danske Maritime Fond.
Forstudiet skal sikre, at vi har en dansk definition af, hvad begrebet egentligt dækker over, samt foreslå, hvordan man kan udarbejde nyttige, funktionsduelige projekter, som kan bidrage både teknologisk og økonomisk til sektoren.


Søfartsstyrelsen ønsker at gennemføre et bredt samarbejdsprojekt om udviklingen af ubemandede skibe, som er baseret på styrkepositioner i Det Blå Danmark inden for rederidrift, sikkerhed og miljø, energieffektivitet, teknologiudvikling og maritime kompetencer.


Andre lande kan også
Der er allerede gennemført flere projekter om autonome skibe som for eksempel det EU-finansierede MUNIN-projekt og indtil flere projekter drevet af industrien i f.eks. Finland. For nylig har Norge og England oprettet hver deres eget samarbejdsforum med deltagelse af en række partnere fra myndigheder og industrien. Norge har netop lanceret et testområde ved Trondheim for autonome skibe.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst