Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Big data fra trafikken skal forhindre trafikulykker

Tirsdag 25. oktober 2016 kl: 11:00
Af: Redaktionen

Trafikforskere fra Aalborg Universitet vil bruge store datamængder om vores adfærd i trafikken til at forebygge fremtidens uheld. for nyligt præsenterer de deres tanker om fremtidens ulykkesforebyggelse med teknologiske sladrehanke ved en international konference i Australien

Big data fra trafikken skal forhindre trafikulykker
Kristian Hegner Reinau. (Foto: Erik Kjems)
De nye datakilder kan være med til at afsløre, hvad der reelt sker, når vi sætter os bag rattet. Kun en brøkdel af de uheld og farlige situationer, der i dag opstår i trafikken, bliver registreret af politiet. Men med data fra GPS-sendere og accelerationsmålere kan man få et indblik i de steder på vejene, hvor der tit er lige ved at ske et uheld.
 

- Fra 2012-2014 lavede vi et forsøg, hvor vi havde 400 bilister til at køre rundt med små GPS-bokse og accelerometre i deres biler. Med over 130 millioner GPS-positioneringer og over en milliard registreringer af acceleration og nedbremsninger fik vi et meget præcist billede af, hvordan trafikken flyder, siger lektor Kristian Hegner Reinau, der forsker i big data i AAU’s trafikforskningsgruppe.
 

Ved at se på, hvornår bilisterne foretager en uventet hård opbremsning, og sammenholde det med deres GPS-lokation, kan man finde frem til farlige steder i trafikken og sætte ind med trafikregulerende indsatser, der gør risikoen for uheld mindre.
 

- Det er klart, at tallene skal renses for ting som huller i vejen eller vejbump, hvor folk ofte bremser op - ligesom vi skal tage højde for, at nogen kører mere aggressivt end andre. Det gør vi ved at fokusere på de meget bratte opbremsninger - det, man kunne kalde for ’ryk’, hvor man virkelig er oppe at stå på bremsen. Det er de færreste, der gør det til daglig, siger Kristian Hegner Reinau.
 

Tallene flyder i fremtiden
Mange nye biler sender information tilbage til bilproducenten om, hvor og hvordan bilen kører.

 
- Så dataene er ude hos virksomhederne, siger Kristian Hegner Reinau og fortsætter:


- Vi skal bare have adgang til dem, og det kræver et større fokus på samarbejde mellem virksomheder og forskere fremover i projekter, der kan skabe win-win situationer for begge parter.

 
Det er ikke kun biler og navigationssystemer, der sender store mængder data om vores færden ud i den store elektroniske sky. Langt de fleste af os bærer mobiletelefoner, der har mange sensorer.

 
- Hver gang vi taler, sms’er eller bruger data på vores mobil, bliver vores position logget, og hvis vi kan få adgang til den data, har vi et fantastisk grundlag at lave trafikforskning ud fra, siger trafikforskeren.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst