Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kunderne er blevet mere tilfredse med Midttrafik

Tirsdag 27. september 2016 kl: 11:28
Af: Redaktionen

En kundeundersøgelse, som Midttrafik gennemførte i perioden 6. - 26. juni, viser, at de midtjyske buskunder er blevet mere tilfredse med busserne siden sidste kundeundersøgelse, der blev gennemført i 2011

Kunderne er blevet mere tilfredse med Midttrafik
Midttrafik gennemførte kundeundersøgelsen for at finde ud af, hvor tilfredse kunderne er og få et indblik i, hvor der skal lægges en ekstra indsats for gøre kunderne endnu mere tilfredse. 5.801 buskunder på tværs af Region Midtjylland blev spurgt om deres tilfredshed på en række udvalgte forhold.


Undersøgelsen viser, at kundetilfredsheden er steget på tværs af de fire rutetyper (regionalruter, lokalruter, Aarhus bybusser og øvrige bybusser), der spørges til i undersøgelsen. Kundernes tilfredshed opgøres i indekstal, og her er den generelle tilfredshed steget fra indeks 69 i 2011 til indeks 71 i 2016.


Kunder får en god oplevelse
Kundeundersøgelsen har udover den generelle tilfredshed med Midttrafik også set på 18 forhold, der er vigtige for kunderne under busrejsen. Her er kunderne samlet set mere tilfredse med alle forhold siden sidste kundeundersøgelse i 2011.


Det er især de forhold, der påvirker selve kundeoplevelsen, der får høj tilfredshed i undersøgelsen - trygheden i bussen, chaufførens venlighed og chaufførens kørsel. Men også de forhold, der er påvirket af den digitale udvikling, som for eksempel indførelse af realtid i busserne, er der tilfredshed med. 


Når det gælder punkter, hvor utilfredsheden slår ud, peger kunderne på prisen og indeklimaet i busserne.


- Når vi iværksætter så stor en kundeundersøgelse, er det selvfølgelig først og fremmest for at undersøge, om vi gør det godt nok, siger Mette Julbo, der er vicedirektør hos Midttrafik. 


- Siden 2011 har vi haft fokus på, hvordan chaufførerne kan påvirke kundernes oplevelse, blandt andet gennem Fly High-kurser og tiltag som Midttrafiks bedste chauffør. Derfor er det godt at se, at der er en positiv udvikling i kundernes tilfredshed på netop de forhold, siger hun videre.


Udover arbejdet med chaufførerne har Midttrafik siden 2011 blandt andet indført realtidssystemer i mange busser, trafikinformation i flere bybusser, gratis wifi, kvalitetskontrol af busserne og indført digitale billetformer som rejsekort og Midttrafik app.


Vigtig data sikrer udvikling i kollektiv trafik

Midttrafik peger på, at kundernes besvarelser er værdifulde i trafikselskabets arbejde med løbende at udvikle den kollektive trafik i Region Midtjylland. Derfor er der på baggrund af dataindsamlingen udarbejdet en rapport inddelt i fire rutetyper: regionalruter, lokalruter, Aarhus bybusser og øvrige bybusser, så Midttrafik kan bruge kundedata i relevante projekter til at højne kvaliteten af den kollektive trafik. 


Det er Epinion, der har indsamlet de 5.801 besvarelser blandt Midttrafiks buskunder i Region Midtjylland. Der er indsamlet minimum 100 kundebesvarelser per kommune, som gør det muligt at udarbejde en uddybende rapport for hver kommune, som Midttrafik kan bruge som evaluering og rådgivning i samarbejdet med den enkelte kommune.

Dataindsamlingen er foregået ved, at Epinions interviewere ved simpel tilfældig udvælgelse har udleveret papirspørgeskemaer til rejsende i Midttrafiks busser.
Resultaterne bygger på 5.801 svar fra Midttrafiks kunder.


Interviews er fordelt som følger:
  • 2.042 interviews på Aarhus Bybusser
  • 2.640 interviews på lokal- og regionalruter
  • 1.119 interviews på øvrige bybusser

Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 19 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst