Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Stiholt sender Kaj & Bøje til Grønland

Tirsdag 23. august 2016 kl: 13:49
Af: Redaktionen

Stiholt sender Kaj & Bøje til Grønland

Royal Arctic Line (RAL) satser igen på Scania til at sikre distribution af livsvigtige fornødenheder til bygderne langs de grønlandske kyster. Og igen er det Stiholt, der har stået for levering af de nye biler

Stiholt sender Kaj & Bøje til Grønland
Der er tale om to nye tre-akslede Scania P 410 CB 6x6 HHZ containerbiler. De er døbt Kaj og Bøje - kendt fra TV-reklamer - og er helt ens bortset fra navnene og farven på CP16-førerhusene.


Bilernes rygrad består af HHZ-chassiser (H for Høj styrke, H for Høj chassishøjde og Z for 3x39 mm bladfjedre for og 8x30 mm bladfjedre bag). Scanias 6-cyl. 13-liters rækkemotorer på 410 hk samt 6-trins GA776-automatgearkasser udgør drivlinen sammen med 9-tons AMD901 foraksler med navreduktion og 30-ton BT301 tandembogier ligeledes med navreduktion. Det giver en teknisk totalvægt på 39 ton på de tre enkeltmonterede aksler.


Opbygningerne er leveret af Sawo i Støvring og består af XR26S.51 kroghejs med CHU-rammer (Container Handling Units) til håndtering af 20” containere. Bagest på kroghejset er der monteret kraftige vippe-konsoller, så containerne kan hales direkte op på bilen. Stiholt i Hjørring har desuden udrustet bilerne med 20-tons hydraulisk Sepson-spil i fronten.


Lastbilerne spiller en afgørende rolle ved levering af friske forsyninger til grønlænderne. Når RAL-skibet kommer til en bygd, hejses først et landgangsfartøj ned på vandet. Derefter hejses en 20” container ned på landgangsfartøjet, og til sidst følger lastbilen. Så går turen ind til kysten, hvor lastbilen trækker containeren op med kroghejset og kører i land direkte på stranden.

Mens lastbilen kører op til bygdens butik, sejler landgangsfartøjet tilbage efter flere lastede containere og retur med de tomme. Når leveringen er gennemført, køres lastbilen tilbage på landgangsfartøjet og sejles ud til skibet. Herefter hejses først lastbil og derefter landgangsfartøjet ombord på skibet, som fortsætter til den næste bygd. Og så starter hele operationen forfra.


De to nye Scania P 410 6x6 erstatter et par ældre Scania P 114 6x6 efter ca. ti års tro tjeneste hos RAL. P 114'erne er blevet solgt videre på Grønland og vil køre videre lokalt på verdens største ø.
 

Billederne viser Kaj & Bøje ved leveringen fra Stiholt samt andre af Royal Arctic Lines tilsvarende Scania’er på arbejde i de grønlandske bygder.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst