Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nye lavenergibygninger blokerer for mobilsignaler

Onsdag 13. juli 2016 kl: 08:00
Af: Redaktionen

De stigende energikrav i nye og renoverede bygninger betyder, at mobilsignaler har svært ved at trænge i gennem. Effektiv mobildækning er ofte ikke tænkt ind i den digitale infrastruktur fra start, hvilket undrer en af landets førende forskere i indeklima. I Københavns Lufthavn har man taget fat i problemet

Alene inden for de sidste to år er antallet af installationer til indendørs antenneanlæg steget med 100 procent årligt hos teknikentreprenører Caverion, der installerer anlæg på hospitaler, kommunale bygninger, boligselskaber med mere over hele Danmark.


- 75 procent af de såkaldte DAS-anlæg, vi installerer i private og offentlige bygninger, er efterinstallationer. Det betyder, at mobildækningen ikke er tænkt ind fra start, hvilket medfører unødvendige ekstraudgifter. Vores beregninger viser, at udgifterne kunne reduceres til omkring det halve, hvis man tænkte mobildækningen ind allerede ved opførelsen af bygningen, siger projektleder Thomas Bech fra Caverion, der med over 1.000 ansatte er en af landets største og mest erfarne teknik-entreprenører.


Livsvigtig mobildækning
Professor Gert Frølund Petersen ved Aalborg Universitet er en af verdens førende eksperter i antenner. Han er overrasket over, hvor lidt den digitale infrastruktur er tænkt ind i nye bygninger helt fra start, og hvor sent i processen man opdager problemet.


- Ud over, at det i mange sammenhænge er livsvigtigt at have mobildækning i bygninger, så arbejder telefonerne også på højtryk, fordi de skruer op for sendestyrken, hvis signalet er dårligt. Det slider på telefonerne og strålingsværdien stiger mellem100-1000 gange, alt afhængig af hvor dårlig forbindelsen er, siger Gert Frølund Petersen. 


Københavns lufthavn tager masten ind
På foranledning af de fire danske teleoperatører, TDC, Telia, Telenor og 3, som i fællesskab ejer et netværk til fordeling af mobilsignaler i Københavns Lufthavn, har Caverion netop foretaget en udvidelse af netværket i forbindelse med en udvidelse af Københavns Lufthavns Finger C i Terminal 3, hvor man praktisk talt tager masten ind i bygningen gennem et såkaldt DAS-anlæg.


DAS står for Distributed Antenna System og er et indendørs antenneanlæg, som tilsluttes radioudstyr fra en eller flere mobiloperatører, så der skabes dækning i hele eller dele af et byggeri.


- Hvis en arbejdsplads som Københavns Lufthavn, hvor ca. 23.000 mennesker har deres daglige gang, skal fungere effektivt, så er det helt afgørende, at mobildækningen fungerer optimalt i alle sammenhænge. Samtidig er det en service til vores flere end 26 millioner årlige passagerer, og derfor tænker vi den digitale infrastruktur ind i alt hvad vi foretager os af renoveringer og nybygninger, siger Anders Juul Blaabjerg Dalsgaard, der er senior projektleder i Københavns Lufthavn.


Han fremhæver, at lufthavnen har en ambitiøs udbygningsplan, hvor målet er at udbygge lufthavnen til at kunne rumme 40 millioner passagerer årligt.


Lovgivning mangler
Selv om den dårlige mobildækning er et stigende problem i nye bygninger, så er der endnu ikke kommet lovgivning på området. Den tidligere regering nedsatte en arbejdsgruppe i forbindelse med offentliggørelsen af den byggepolitiske strategi i november 2014, men der er ikke meldt noget ud i forhold til mulige løsninger til afhjælpning af dårligere mobildækning i bebyggelse.


- Det helt rigtige vil jo være at indføre antenneanlæg som en del af installationskravene. Som forholdene fungerer nu, så giver det jo en række konflikter, når en bygning uden mobildækning skal afleveres til kunden og tages i brug, siger Thomas Bech fra Caverion.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst