Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmænd vil have dygtige chauffører

Fredag 24. juni 2016 kl: 15:42
Af: Redaktionen

Flere og flere vognmænd vælger et coaching forløb til deres chauffører. Årsagen er, at de sparer penge på diesel, klimaet bliver sundere, og chaufførerne laver færre skader, når de kører

- En gennemsnitlig årlig dieselbesparelse på 40.000 kroner per lastbil, en reduktion af CO2-udledningen og færre skader er faktorer, som vognmænd kan forholde sig til, siger lederen af Scanias eget undervisningssted, Scania Driver Academy, Erling Petersen.


På Scania Driver Academy har man oplevet en kraftig stigning i tilmeldingerne til chauffør-coaching de seneste måneder. Lige nu er 600 chauffører i gang med et coaching-forløb.


- Hos Scania investeres millioner af kroner i at gøre lastbilerne så brændstoføkonomiske og miljøvenlige som muligt. Hvis vognmandens chauffører ikke udnytter den teknologi på grund af manglende erfaring og viden, så er udnyttelse af de nye teknologier til forbedring af brændstofforbruget ikke optimal og bidrager derfor ikke til mindre CO2-udslip og færre udgifter til diesel, påpeger Erling Petersen.


Coaching-forløb er med en fast coach
Når en vognmand bestiller et coaching-forløb til en chauffør, tildeles virksomheden en fast coach, der udover at coache chaufføren, hver måned sender en virksomhedsrapport med oplysninger om den enkelte chaufførs resultater til vognmanden. Coachen kontakter chaufføren en gang om måneden for at tale udvikling og forbedringsområder, og vognmanden bliver kontaktet ca. hver tredje måned for at tale om forløbet og de fremskridt, der er sket, samt afklare udfordringer og aftale fremtidige tiltag.


- Scania Driver Coaching bidrager kraftigt til reducering af vores kunders brændstofforbrug. Det er ikke ualmindeligt, at de opnåede besparelser overstiger 4.000 liter om året pr. coachet chauffør, siger Erling Petersen og fortsætter:


- Flere af vores kunder har set massive besparelser på deres brændstofregnskab og på det grønne regnskab. Derfor bliver de ved.


Nye værktøjer gør det nemmere at udvikle sig
Al coaching tager udgangspunkt i Scania Communicator-enheden, der er standardmonteret i alle nye Scania’er.


Chaufføren kan godt få en ide om sin kørsel ved at bruge Driver Supporten, som er et elektronisk system i Scanias instrumentpanel, der bedømmer chaufføren i fire kategorier (forudseenhed, brug af bremser, kørsel på bakker og brug af gear). Den tildeler chaufføren stjerner og procenter, så han kan træne selv uden indblanding. 


- Men vaner er svære at ændre, og derfor er det en god ide at investere i et coaching forløb til chaufføren oveni, mener Erling Petersen.


Når uddannelsesforløbet er i gang, bruger Scania forskelligt værktøj i undervisningen til at overbevise og coache chaufføren til en mere brændstoføkonomisk og sikker kørsel.


Scania Performance Evaluation Model er et system, som coachen anvender når han coacher chaufførene. Det beregner en chaufførs score sammenlignet med chauffører i Danmark, som har samme kørsel. Chaufførens kørsel bedømmes på en skala fra A til E under forskellige kategorier, som for eksempel tomgang og påløb. Der sendes hver måned en rapport til både chaufføren og vognmanden, som de kan gennemgå sammen. 


Scania WICkit er en Tablet, som Driver Traineren anvender ved praktisk kørsel med chaufføren. På iPad'en kan man se, hvordan chaufføren betjener speeder, bremse, gearskift med mere. Den viser samtidig, hvor god chaufføren er til at udnytte brændstoffet. Alle data gemmes, så de senere kan gennemgås for at forbedre chaufførens kørestil.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst