Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nyt højautomatiseret lager bliver udgangspunkt for fem millioner pakker årligt

Torsdag 2. juni 2016 kl: 10:50
Af: Redaktionen

Ifølge Elgiganten vil begrebet omni-channel, der dækker over detail-virksomheder med både web- og fysiske butikker, i fremtiden vinde over pure-players, der kun har web-butikker. Grunden vil ifølge Elgiganten være, at omni-channel-virksomheder som eksempelvis Elgiganten har mere effektive lager- og forsendelsesprocesser. Og lige netop for Elgiganten’s vedkommende vil et nyt højautomatiseret lager i Jönköping være med til at øge effektiviteten i lager- og forsendelseseffektiviteten. I dag kan Elgiganten’s lager i Jönköping håndtere to millioner forsendelser på årsplan. Når det nye lager står færdigt i efteråret, vil Elgiganten kunne håndtere fem millioner forsendelser årligt

Nyt højautomatiseret lager bliver udgangspunkt for fem millioner pakker årligt
Et smugkig ind på det nye højautomatiserede lager med automatiske pallekraner.
Elgiganten’s nye højautomatiserede lager, der er en udbygning af selskabets eksisterende lager i Jönköping mellem Göteborg og Stockholm, skal være klar ti at blive sat i gang i september. Elgiganten’s investering i det nye højautomatiserede lager er på 500 millioner svenske kroner - cirka 400 millioner danske kroner. Dermed er det den største lagerinvestering set nogensinde i Sverige.


- Vi oplever et stigende salg både i vores on- og offline butikker, og kunderne vil have hurtigere og bedre levering. Det betyder, at vi skal øge vores lagerbeholdning og reducere leveringstiden til både butikker og privatpersoner. Det gør vi ved at bygge et større lager og samtidig centralisere lageret. På den måde kan vi købe stort ind, håndtere forsendelser til både butikker og privatpersoner i samme lagerproces, og dermed nå vores markeder hurtigere samtidig med at vi sænker vores logistikomkostninger, siger Robert Johansson, der er It & Project Manager hos Elgiganten.


Det, der gør det nye lager højautomatiseret er, at den nye tilbygning bliver ubemandet. Alt sker ved hjælp af maskiner, og forbindes via et pakkebånd og et sorteringsanlæg. Plukning er automatisk med hjælp af plukkestationer. Elgigantens forsendelsesproces er også automatisk ved hjælp af delivery management softwaren Consignor, som automatisk printer labels og sender EDI til de transportører, som Elgiganten anvender.


Consignor er integreret op mod Elgigantens WMS system, Astro fra Consafe. Det betyder, at Elgiganten ikke skal arbejde i flere forskellige systemer, når de håndterer forsendelser til butikker og kunder. - Vi bruger Consignor, fordi det er et fleksibelt system. Det er enkelt at integrere op mod nye og egne systemer, for eksempel ERP-, WMS og webshopsystemer samt justere labels, hvis der skal ændres tekst, logo og lignende. Derudover er det skalérbart i forhold til at håndtere stigende forsendelsesvolumener. Vi forventer at sende fem millioner pakker om få år, siger Robert Johansson.


Med Consignor er Elgiganten også i stand til at imødekomme kundernes krav til levering samt hurtig levering til butikkerne. 


- Med verdens største transportørbibliotek tilgængeligt i Consignor kan vi nemt vælge de transportører, som vi har behov for. Det giver os flere muligheder for fragt og transport end vores konkurrenter samtidig med, at vi kan tilbyde vores kunder flere muligheder for levering, siger Robert Johansson.


Elgiganten benytter en halv snes forskellige transportører - blandt andet Schenker, Posti og Bring - og har planer om at udvide med flere transportører - eksempelvis cykelbude, der er gode til den sidste transport ud til modtagere i byerne.


Baseret på de seneste års erfaringer, tror Elgiganten på fortsat vækst gennem omni-channel, og med det nye højautomatiserede lager vil de være fleksible over for udsving i markedet og fordelingen af forsendelser, som på nuværende tidpunkt er ca. 80 procent til butikker og 20 procent til privatpersoner.


Fakta
  • Elgigantens lager i Jönköping er 95.000 kvadratmeter, og udvider med yderligere 12.000 kvadratmeter til det nye højautomatiserede lager
  • Udover lageret i Jönköping har Elgiganten også et lager i Brno i Tjekkiet på 24.000 kvadratmeter
  • Elgiganten er en del af Elkjøp-koncernen, og har over 350 varehuse i hele Norden, som alle forsynes med varer fra lageret i Jönköping
  • Der er 300 lagermedarbejdere ansat på Elgigantens lager, og yderligere 15 medarbejdere skal ansættes til at sikre driften på det nye højautomatiserede lager
  • Elgiganten har anvendt Consignor siden 2007, hvor deres forsendelsesvolumen er steget konstant

It & Project Manager i Elgiganten, Robert Johansson (højre), viser Consignor-medarbejder (venstre) deres automatiske labelpåsætning på lageret i Jönköping.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst