Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Scania gasser op og viser ny regionalbus frem

Mandag 30. maj 2016 kl: 14:29
Af: Redaktionen

Scania Danmark demonstrerer denne uge ny Interlink LD gasbus for danske buskunder. Bussen har været på roadshow i flere lande og er nu på besøg i Danmark.


Scania gasser op og viser ny regionalbus frem
- I forbindelse med de mange brændstofmuligheder, som Interlink-familien kan tilbyde, har vi lånt denne Interlink LD gasbus for at vise de nye muligheder, som vi ser i Danmark inden for brug af gas til den kollektive trafik. Bussen har været på roadshow i flere lande og er nu på besøg her, siger Erik Rolvung, Director Bus & Coach hos Scania Danmark.


Scania præsenterede sin nye busfamilie på en busmesse i Kortrijk i Belgien i efteråret. Scania Interlink er udviklet til kørsel i forstadsområder, landevejs-, ekspres- og turistkørsel - og er dermed en meget alsidige modelrække. Scania Interlink giver vognmændene fleksibilitet samt mulighed for individualisering – forskellige længder og højder, en række forskellige indretningsmuligheder samt et bredt udvalg af brændstofmuligheder.


Interessen for gas er stigende
Interessen for gas som brændstof med potentiale for lavere CO2 udslip og støjreduktion er stærkt stigende i hele verden. De gasdrevne Scania-busser, der med CNG-motorer har en virkningsgrad tæt på diesel Euro 6-motoren, er et voksende valg for busoperatører i Europa. Når byerne i stigende grad indfører miljørestriktioner, er naturgas - og når det er tilgængeligt - biogas, et meget konkurrencedygtigt alternativ til andre brændstofmuligheder - især biogas er miljømæssigt interessant, da det kan være 100 procent CO2-neutralt.


- Scania Interlink er en ægte allrounder, der giver vognmændene al den fleksibilitet, de efterspørger, uden at de skal gå på kompromis med noget og i dette tilfælde viser vi det i form af en regionalbus, der kører på enten natur eller biogas, siger Erik Rolvung.


Der er tre medlemmer i den nye Scania Interlink-familie: Low Decker, Medium Decker og High Decker. 


Alle busserne er designet med henblik på at udnytte pladsen i kabinen bedst muligt med stor passagerkapacitet, og til at have den bedste bagagerumskapacitet.


Som vognmand bestemmer kan man selv bestemme, hvilken indretning og hvilket sædelayout man ønsker, som udgangspunkt for, hvor lang bussen skal være - fra 11 til 15 meter med mulighed for 2 aksler op til 13,2 meter. 


Alle modeller i modelrækken har en række fællestræk, som understøtter anvendelse i flåder. Luger foran og bagpå, tagluger, sæder, bagruder, klimaanlæg, CAN-systemer samt kamera og audiovisuelle systemer er blot nogle af disse fællestræk.


På trods af Scania Interlinks stivere karrosseri, som er introduceret med henblik på at opfylde R 66.02-normen om væltning, og et større rudeparti, er der ikke tilført ekstra vægt i forhold til tidligere modeller. Takket være den øgede stivhed vil passagererne opleve færre vibrationer, et reduceret støjniveau og bedre kørekomfort.


Scania Interlink bygger på erfaringen med Scania’s OmniExpress-modelrække, hvoraf der til dato er blevet leveret over 1.500 europæisk producerede busser og langtursbusser til kunder.


Busserne fås med en lang række af Scania’s 9-liters motorer til Scania Interlink Low Decker og med 9- og 13-liters motorer til Medium Decker og High Decker. Scania kan tilbyde motorer til alle tilgængelige brændstoftyper, herunder et udvalg af motorer til alternative brændstoffer - eksempelvis bioethanol, biodiesel og biogas.


- Scania Interlink er specialdesignet til at kunne det hele og vil dermed øge vognmændenes alsidighed og avance, samtidig med at passagererne får en uforlignelig komfort, fastslår Erik Rolvung.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst