Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Transportjuristerne skriver om pakkerejser - nye regler på vej


Torsdag 16. juli 2015 kl: 09:00
Share  


Af: Advokat, ph.d., Lissi Andersen Roost, advokat, ph.d., Kenneth Melancton Nielsen, stud.jur. Emma Hadrovic, Andersen Partners Advokatpartnerselskab

Sommersæsonen er godt i gang, og mange borgere drager på ferie. EU har derfor taget skridt til at forbedre forbrugerbeskyttelsen for ferierejsende ved at reformere EU's oprindelige pakkerejsedirektiv fra 1990. Den 28. maj 2015 bekræftede Rådet således en politisk enighed om reformen af pakkerejsedirektivet, som vil opdatere de nuværende EU-regler for pakkerejser og tilpasse reglerne til udviklingen på rejsemarkedet. Derudover vil de opdaterede regler imødekomme de forskellige behov, som er opstået i forbindelse med køb af rejser i den digitale tidsalder

De nuværende regler for pakkerejser er vanskelige at anvende og forstå i den digitale tidsalder, hvor forbrugerne i stigende grad bestiller skræddersyede rejseløsninger på nettet. Det skaber desværre usikkerhed om, hvilke forpligtelser rejseudbyderne har over for forbrugerne, og derfor også usikkerhed om, hvilke rettigheder forbrugerne har i forbindelse med købet og afviklingen af rejsen. Pakkerejsedirektivet fra 1990 har igennem 20 år beskyttet forbrugere, der købte færdigarrangerede pakkerejser, som oftest var markedsført i en brochure eller et katalog, og som oftest også var købt ved fysisk fremmøde i et lokalt rejsebureau. 

Men rejsemarkedet har ændret sig siden da, og et stadigt stigende omfang af befolkningen sammensætter deres rejser via et eller flere rejsebureauer eller rejseformidlere online, eksempelvis ved at booke transport, hotel og biludlejning via forskellige selskaber og forskellige (linkede eller ulinkede) hjemmesider. Direktivet fra 1990 dækker enten slet ikke sådanne arrangementer, eller også er det uklart, i hvilket omfang direktivet yder fornøden forbrugerbeskyttelse, hvilket gør forbrugerne usikre på deres rettigheder. Formålet med reformen er derfor blandt andet at sikre, at alle der ikke køber færdigarrangerede rejser, men derimod sammensætter rejsen efter eget ønske, også skal nyde en tilstrækkelig og tilsvarende beskyttelse. 


Skærpede oplysningskrav for rejsearrangøren 
Reformen vil øge beskyttelsen af forbrugerne ved at øge gennemsigtigheden og oplysningsniveauet. Reformen vil bl.a. medføre en afskaffelse af de forældede informationskrav, og sikre at rejsearrangøren bliver pligtig til at formidle en lang række relevante oplysninger inden aftalens indgåelse. Med de nye regler vil forbrugeren have krav på flere og forbedrede oplysninger, særligt om rettigheder, pligter og relevante oplysninger om den planlagte pakkerejse og tilbuddet. De rejsende skal således blandt andet informeres om, hvad deres rettigheder er, og hvordan de er sikret, såfremt noget skulle gå galt. 

Oplysningspligten udvides til ligeledes at omfatte rejseydelsens væsentlige kendetegn, herunder rejsemål, rejserute og varigheden af ophold med angivelse af datoer, de anvendte befordringsmidler samt disses karakteristika og kategori, steder, datoer og klokkeslæt for afrejse og hjemrejse, indkvarteringsstedets beliggenhed og karakteristika, eventuel forplejning, besøg, udflugter, oplysning om det sprog som eventuelle aktiviteter vil foregå på og adgangsforhold for bevægelseshæmmede personer. Endvidere skal der gives oplysning om rejsearrangørens kontaktoplysninger, den samlede pris for pakkerejsen inklusive afgifter og alle eventuelle yderligere gebyrer og andre omkostninger, bestemmelser om betaling og depositum eller andre økonomiske garantier, som skal stilles af den rejsende, oplysning om pas og visum og om sundhedsmæssige formaliteter. Oplysningspligten er med andre ord meget vidtgående.


Prisændringer
Priser på rejser vil med de nye regler blive mere ”stabile”, idet der indføres strengere kontrol af prisændringer efter aftaleindgåelsen, men før rejsens påbegyndelse. Efter de nye regler er det nemlig kun muligt at forhøje prisen, hvis eksempelvis prisen på brændstof til befordringen eller skatter og afgifter er steget eller valutakurser af relevans for pakkerejsen har ændret sig. Det er en forudsætning for alle prisstigninger, at der i aftalen mellem rejsearrangøren og rejsekunden udtrykkeligt er taget forbehold for prisstigninger, og er der det, er udbyderen også forpligtet til at reducere prisen, såfremt ovennævnte udgiftsposter falder. Rejsearrangøren må tillige overholde visse frister for meddelelse af prisstigninger, såfremt stigningerne skal have virkning over for rejsekunden.   


Rejsekundens forbedrede rettigheder 
De nye regler vil uden tvivl føre til en række forbedrede rettigheder for rejsekunderne. Ikke alene vil flere rejsekunder komme ind under ”pakkerejseparaplyen” og dermed nyde en vis beskyttelse, også de rejsekunder, der ”kun” har købt et såkaldt formidlet rejsearrangement vil, i modsætning til tidligere, opnå en vis minimumsbeskyttelse, herunder blandt andet beskyttelse i tilfælde af formidlerens insolvens eller konkurs.  


Hvornår træder de nye regler i kraft?
EU-Parlamentet forventes at tiltræde det nye pakkerejsedirektiv på en kommende plenarforsamling. Herefter foretages den endelige behandling af pakkerejsedirektivet, inden Rådet formelt kan vedtage det. Offentliggørelse af det endelige pakkerejsedirektiv forventes at ske inden udgangen af 2015, men som med megen anden regulering kan der godt opstå grus i maskineriet, hvorfor forsinkelser i processen ikke er utænkelige. 






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fra årsskiftet gælder der ændrede regler for flyvning med droner
- Danmark tiltræder Hong Kong-konventionen om ansvarlig ophugning af handelsskibe
- Dom understreger kravene om ansvarsfraskrivelser - selvom de findes i branchestandarder
- Lovgiverne har åbnet for selvkørende motorkøretøjer
- Arbejdsgiveren har ret til erstatningen
- Transportjuristerne skriver om medvirkeransvar
- Transportnyhederne har været på nettet i 17 år
- Haag-reglernes artikel IV, nr. 5 er ingen begrænsning af rederens ansvar ved bulktransport
- Transportøren kan have ansvar for beskadigelse af andet end det transporterede gods
- Transportjuristen skriver om tysk enighed mellem speditører og transportkøbere
- Manglende information afgjorde erstatningssag
- Transportjuristen ser på jernbane- og landevejstransportørens ansvar for følgeskader

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
-

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst