Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tog må køre op til 200 kilometer i timen på ny banetrækning

Fredag 26. januar 2024 kl: 12:25
Af: Redaktionen

Banedanmark melder banestrækningen mellem København og Ringsted via Køge Nord klar til de kommende tog, der må køre 200 kilometer i timen. Banen opfylder nu alle de krav til spor, kørestrøm og signalsystem - og vedligehold af disse - der er nødvendige for at hæve hastigheden

Siden åbningen af Den nye bane København-Ringsted har vedligeholdet været tilpasset til hastighederne på maksimalt 180 kilometer i timen. For at banen kan lade tog køre 200 kilometer i timen, har Banedanmark opfyldt 29 forskellige krav. Disse krav er nu på plads og godkendt, så hastigheden kan hæves til 200 kilometer i timen. Dermed står banen nu klar, når DSB til efteråret har de første tog klar, der kan køre så hurtigt.


- I første omgang giver det bedre mulighed for at indhente forsinkelser, når togene har mulighed for at køre 200 kilometer i timen. Det styrker stabiliteten og giver passagererne flere tog til tiden. På sigt vil der også være mulighed for at skære en smule af rejsetiden, siger Peter Svendsen, der er trafikdirektør i Banedanmark.

 
Den højere hastighed er gældende fra Avedøre til Ringsted med undtagelse af enderne og en mindre strækning omkring Køge Nord, hvor hastigheden fastholdes på 180 kilometer i timen.


Da den nye bane København-Ringsted blev indviet i juni 2019, var det med en strækningshastighed på 180 kilometer i timen med mulighed for at hæve hastigheden på et senere tidspunkt. 


Om jernbanen København-Ringsted:
  • Den dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted er 60 kilometer lang
  • Banen følger på næsten hele strækningen motorvejen langs Køge Bugt
  • Køge Nord Station er eneste station på strækningen. Her er der mulighed for at skifte til S-tog og Lokaltog og mulighed for at parkere
  • Jernbanen blev indviet 31. maj 2019




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Godstog kørte med trailere fra terminal i Hirtshals
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst